Waarom de Citroen DS verzamelwaarde heeft

Het Amerikaanse Petrolicious beschreef samen met Gear Patrol waarom de Citroen DS verzamelwaarde heeft. Naast het feit dat de DS een schok teweeg bracht in de autowereld toen deze voor het eerst aan het grote publiek getoond werd op de Autosalon van Parijs in 1955 zijn er legio andere aanknopingspunten waarom de DS verzamelwaarde heeft.

Het lijnenspel was radicaal anders dan wat op dat moment in de autowereld gebruikelijk was, bovendien oogt de DS met de eenvoudige gestroomlijnde ontwerp nog steeds modern. Ook het materiaalgebruik van aluminium en plastic mag vandaag de dag nog steeds vooruitstrevend worden genoemd. Technisch zat de auto vol innovaties zoals voorwielaandrijving, stuurbekrachtiging, schijfremmen voor en meedraaiende koplampen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hydro-pneumatiche vering die iedere andere auto tot een lomp vervoermiddel degradeerde. De auto deed met de gracieuze verschijning en weggedrag eer aan de bijnaam ‘godin’.

In 1999 is de DS uitgeroepen tot derde in de verkiezing van de Auto van de Eeuw, wat de invloed aangeeft van het model in de historie van de auto. De waarde van de DS is sindsdien eigenlijk alleen maar gestegen en lijkt daarmee een waardevaste investering te zijn. Zie HIER voor het volledige artikel op Petrolicious.

Deel hieronder je mening over de DS!

Tags from the story
0 replies on “Waarom de Citroen DS verzamelwaarde heeft”