De allereerste Porsche onder de hamer, de Type 64

Dit is een zeer unieke kans voor Porsche verzamelaars, in augustus gaat deze bijzondere oer-Porsche onder de hamer bij RM Sotheby’s. De Porsche Type 64!

Het betreft de eerste auto die officieel de naam Porsche kreeg en werd gebouwd voor een race die uiteindelijk nooit heeft plaatsgevonden. In de jaren ’20 en ’30 ging het, mede door de prestatiedrang van Nazi-Duitsland razendsnel als het gaat om technologische vooruitgang in de auto-industrie. Niet alleen streefde men naar een betaalbare auto van het volk, er moest ook gepresteerd worden op de circuits. Dat heeft geleid tot een aantrekkelijke reeks krachtpatsers in die periode.

In september moesten beide werelden elkaar ontmoeten in de 1.500 kilometer lange race van Berlijn naar Rome. Dit was te promotie van het Duitse wegennet en tevens de introductie van de KdF-Wagen, de Duitse auto voor het volk. Volkswagen investeerde in de race en er werden drie auto’s ontwikkeld voor de lange afstandsrace met chassisnummers  38/41, 38/42 en 38/43, Porsche doopte de auto om tot Type 64.

Reutter was verantwoordelijk voor de aluminium carrosserie, de aandrijflijn en wielophanging werden gedeeld met de Type 1 Volkswagen met de nodige aanpassingen. Echter toen de oorlog uitbrak werd de race afgeblazen met als gevolg dat de eerste Type 64 in bezit kwam van bestuurslid van Volkswagen, Bodo Lafferentz. Lang heeft hij niet genoten van de auto aangezien deze naar verluid snel afgeschreven werd, 38/41 ging daarna terug naar de fabriek. Overigens werden 38/42 en 38/43 gewoon afgebouwd terwijl de 38/42 bij de fabriek dienst deed als testauto. 38/43 zou in bezit komen van de familie Porsche. Toen Porsche noodgedwongen de productie verplaatste naar Gmünd in Oostenrijk, zou ook de derde Type 64 regelmatig in Zell-am-See rondrijden en het was in die periode dat het merkembleem voor het eerste werd aangebracht. Tevens zou dit het enige exemplaar zijn dat de oorlog overleefde. Later zou een jonge Pinin Farina het plaatswerk nog aanpakken van deze Type 64.

Toen de focus volledig op de ontwikkeling van de Porsche 356 zat verscheen de Oostenrijkse privecoureur Otto Mathe ten tonele die plaatsnam achter het stuur van de Type 64 voor een aantal testrondes en was zo onder de indruk dat hij in 1949 besloot de auto over te nemen en ging daarmee de boeken in als de eerste die met een Porsche ging racen. Hij zou de auto tot 1995 in bezit hebben gehouden!

Dat dit een uitzonderlijk stuk autogeschiedenis is van een van de begeerlijkste automerken mag duidelijk zijn. Dit wordt ook onderschreven door de bekende Porsche specialist Andy Prill; “I’ve seen countless special Porsches in my career, but nothing like this. I was very careful in examining the authenticity of the Type 64, no. 3 and its chassis. After spending many days with the car, I have found evidence that all key components of the cars are original as built in 1939/1940. This is the most historically significant of all Porsche cars and it is simply incredible to find the very first Porsche in this original condition.”

In augustus is het zover en zal de veiling plaatsvinden, dat het geen koopje gaat worden is voor de hand liggend. Je hebt echter nog een paar maanden om door te sparen….

0 replies on “De allereerste Porsche onder de hamer, de Type 64”