Opel Lotus Omega

Een Opel Omega is geen logische auto op deze website, echter met de toevoeging Lotus wordt het een compleet ander verhaal! Begin jaren ’90 was dit namelijk de meeste brute sedan die te koop was, sterker nog er waren weinig auto’s die in die tijd konden tippen aan de prestaties van dit zwarte monster.

We spreken eind jaren ’80 waar BMW scoort met de M5 en Mercedes zijn heil zoekt bij Porsche en de 500E op de markt brengt. Volgens de overlevering komt Opel in contact met Lotus om ook een dergelijke powersedan voor hen te bouwen. Lotus dacht echter dat ze niet alleen een concurrent op de markt moest zetten voor de BMW en Mercedes maar dat de Opel Omega Lotus ook qua snelheid moest concurreren met de toen aanwezige supercars.

Lotus boort het 3.0 blok van Opel op naar 3.6 liter en schroeft er twee dikke turbo’s op. Het resultaat? In plaats van de standaard 170pk levert de motor nu een duizelingwekkende 382pk! De zesversnellingsbak uit de Chevrolet ZR-1 werd gemonteerd om weerstand te bieden aan de 570Nm koppel. Het onderstel wordt verder door Lotus verfijnd en de achteras van de Australische Holden met limited slipdifferentieel wordt gemonteerd. De Opel Omega Lotus kreeg door de aanpassingen spraakmakende prestaties, de acceleratie van 0-100 geschiedde in 5,1 seconden en de topsnelheid lag op 283km/u. Dat was niet alleen sneller dan de M5 en de 500E maar ook sneller dan een Ferrari Testarossa.

Slechts 950 exemplaren zijn er geproduceerd van deze kostbare Opel. De nieuwprijs lag destijds op 125.000 DM.

Opel Lotus Omega

Deze Opel Lotus Omega wordt te koop aangeboden in Portugal via Classic Driver. De verkoper is niet royaal in de informatie over de auto en beperkt zich tot de belangrijkste kenmerken.

De supersedan is in 1992 voor het eerste geregistreerd in donkergroen metallic en heeft inmiddels 73.000km op de teller staan. Voor 47.900 Euro heb je deze krachtpatser in de garage staan.

Deel hieronder je mening over deze Opel!

Tags from the story
,