Citroen SM EFI 1975

De Citroën SM zag het licht op de Autosalon van Genève in 1970. Het was destijds het topmodel uit de Citroën range. Er zijn twee lezingen over waar de letters SM voor staan. De eerste is dat het staat voor Sa Majesté, majesteit in het Frans. De tweede is dat het voor Sport Maserati staat. Omdat Citroën er naar streefde de auto, tijdens de ontwikkeling nog ‘Project S’ genaamd, revolutionaire prestaties mee te geven werd er contact gelegd met Maserati. Zo was een topsnelheid van meer dan 180 km/h gewenst. Uiteindelijk werd Maserati overgenomen door Citroën in 1968 met als doel de sterke V6-motor van Maserati voor de SM te gebruiken. Uiteindelijk lag de topsnelheid op maar liefst 228 km/h van de handgeschakelde versie.

Filmpje!

Robert Opron was verantwoordelijk voor de spectaculaire “one-of-a-kind” vormgeving. Typische Citroën-eigenschappen waren bijvoorbeeld de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Dat laatste houdt in dat zodra men het stuur losliet deze automatisch terugloopt naar de rechtuitstand.

Door tegenvallende verkoopresultaten staakte men de productie in 1975 bij bijna 13.000 exemplaren. Daarvan zijn er slechts 98 stuks officieel in Nederland geleverd. De vanaf prijs in die tijd was fl. 36.900,00. Johan Cruijff was een bekende Nederlandse SM rijder. Men zegt dat de tegenvallende resultaten te maken hadden met de technische complexiteit van de auto. Zo moest het onderhoud van de motor door een gespecialiseerde Maserati-monteur worden uitgevoerd.

HET AANBOD

Deze Citroen SM met brandstofinjectie en automaat uit 1975 is sinds 2000 in bezit van een verzamelaar en wordt nu te koop aangeboden door Silverstone Auctions. Daarvoor heeft de SM slechts twee eerdere eigenaren gekend. In 1976 gaf de teller een stand aan van 3.142 miles, in 1995 stond deze nog maar op 60.239 miles. De huidige stand wordt niet opgegeven. Eind jaren ’90 heeft de auto een grondige restauratie ondergaan waar facturen van aanwezig zijn ter hoogte van £15.450. Onderdeel van de restauratie maakte uit het vervangen van diverse carrosseriepanelen en het opnieuw aanbrengen van een laklaag. Foto’s van de restauratie zijn aanwezig evenals het originele instructieboekje, facturen en onderhoudshistorie. Er zouden altijd originele onderdelen gebruikt zijn wat de facturen kunnen onderbouwen. Daarnaast is de SM altijd perfect onderhouden volgens opgave. Een dergelijk exemplaar zie je niet vaak meer op de aanbodsites. De verwachte opbrengst ligt tussen de £ 22.000 en £ 26.000, omgerekend is dat ongeveer ruim € 27.500 tot ruim € 32.500. Zie HIER voor de advertentie van Silverstone Auctions.

Deel hieronder je mening over deze SM!

Tags from the story

1 Comment

Comments are closed.