Bizzarrini 5300 GT Strada

Giotto Bizzarrini werkte voor Renzo Rivolta, een Italiaanse fabrikant van koelkasten, motorfietsen en auto’s in Milaan. Rivolta had net de rechten verkocht van de Isetta, een mini-car uit de jaren ’50, aan BMW en besloot potente suoercars te gaan bouwen met Amerikaanse motoren van Chevrolet. Het eerste wapenfeit met Bizzarrini aan het roer was de Iso Rivolta, een vierdeurs sedan. Op basis van de latere A3/L ontwikkelde Bizzarrini een competitieversie, de A3/C, met een hevig gemodificeerde aluminium body waardoor de motor meer naar het midden geplaatst kon worden. Het ontwerp was van de hand van de Italiaan Piero Drogo die ook de productie op zich zou nemen.

Video:

Omdat Bizzarrini de auto hard aan het promoten was ontstond er wrijving met Renzo Rivolta, nadat er 22 exemplaren waren gebouwd besloot hij in 1965 voor zichzelf te beginnen. Met zijn nieuwe bedrijf, Prototipi Bizzarrini SpA in Livorno bouwde hij een straatversie van de raceauto, de Bizzarrini 5300 GT was geboren! Ongeveer 133 exemplaren zouden er verkocht zijn tot 1968.

Bizzarrini 5300 GT Strada

Deze Bizzarrini 5300 GT Strada met chassisnimmer # IA3 0264 wordt in Engeland te koop aangeboden door Hexagon Classics. De auto is onder de loep genomen door Jack Koobs de Hartog, de houder van het Europese Bizzarrini register, die aangeeft dat deze in de rode lak met zwart interieur destijds nieuw is afgeleverd.

bizzarrini-5300-gt-strada-08

De historie is uitvoerig gedocumenteerd waarbij er mogelijk een relatie met Bruce Mc Laren is te leggen. Daarnaast heeft Jack aangegeven dat het waarschijnlijk een van de mooiste Strada’s is die bewaard zijn gebleven. De vraagprijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Bizzarrini!

Tags from the story

1 Comment

  • dear sir
    can you give me more deatails about your bizzarinni
    i am from belgium
    thanks marc

Comments are closed.