Austin-Healey 100 ‘Special Test’ Recreation

De Austin-Healey 100 is geproduceerd tussen 1953 en 1956. Het eerste prototype werd ontwikkeld door Donald Healey en was technisch gebaseerd op de Austin A90 Atlantic. Na vertoning op de London Motor Show in 1952 was de directeur van Austin zo onder de indruk dat hij meteen een deal sloot met Healey om gezamenlijk de productie op te starten. De naam werd toen omgedoopt naar Austin-Healey 100 waarbij het getal staat voor de topsnelheid van de auto, namelijk 100mph (160 km/u).

Het was het eerste model van drie in de reeks zogenaamde Big Healeys, deze benaming om onderscheid te creëren ten opzichte van de kleine Austin Healy Sprite. De eerste in de serie beschikte dus over de techniek van de Austin A90 wat betekende dat er een viercilinder 2.660cc motor met 90pk onder de kap lag. In 1955 stopte de productie van de eerst serie genaamd 100-4 BN-1 en diende de BN-2 zich aan als tweede generatie. Snel daarna in 1956 kwam de Austin-Healey 100-6 BN-4 op de markt. Deze kreeg een nieuwe motor, namelijk een 2.6 liter zescilinder uit de Austin Westminster. Ook kreeg de auto vier in plaats van twee zitplaatsen. In april 1958 kwam er de Austin-Healey 100-6 BN-6 met twee zitplaatsen omdat de 100-6 BN-4 niet populair werd. Ook werden er in 1956 twee specials van de 100 geïntroduceerd, namelijk de 100M en de 100S (Sebring), waarvan de 100S specifiek voor het circuit was gebouwd.

Austin-Healey 100 ‘Special Test’ Recreation

Deze Austin-Healey 100 ‘Special Test’ Recreation wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s. De populariteit van dit model werd flink vergroot toen Lance Macklin in 1954 als 23e eindigde in de fameuze Mille Miglia en stuwde de wereldwijde verkopen op. Dit exemplaar werd nieuw geleverd in Australië in BN1-uitvoering. In de jaren ’70 raakte de auto betrokken bij een ongeval en werd voor decennia weggezet op een parkeerplaats buiten voordat Steve Pike deze kocht. Hij is een gerenommeerde Austin-Healey restaurateur in Australië. De huidige eigenaar gaf hem in 2014 opdracht om deze geheel nieuw op te bouwen conform de Mille Miglia Special Test auto’s. Nummer 551 uit de Mille Miglia werd na uitvoerige studie gedetailleerd nieuw leven ingeblazen bij deze recreatie. De donorauto kreeg een nieuw aluminium subframe en deuren. Het blok werd aangepast met een 100 S cilinderkop, kreeg speciale spruitstukken, dubbele SU-carburateurs en een 100 S oliekoeler.

 

Daarnaast werd er een David Brown S430 versnellingsbak gemonteerd, schrijfremmen rondom en fraaie 16-inch Dunlop velgen. Het originele Docker lichtgroen metallic maken de looks compleet. Na restauratie werd de recreatie verscheept naar het Zwitserse huis van de eigenaar waar hij de auto kon uitlaten in de Italiaanse en Zwitserse Alpen, dat moet een geweldige ervaring zijn geweest! Toch besloot hij de ongekende schoonheid van de hand te doen waardoor een nieuwe gelukkige eigenaar de zintuigen de kost mag geven met deze brute Britse beauty. De verwachte opbrengst ligt tussen de 140.000 en 170.000 Euro.

Deel hieronder je mening over deze Austin-Healey!

Tags from the story