1963 Shelby Cobra 289 Mk1

De AC Cobra 260 Mk1 kan gezien worden als de sterkere broer van de Britse AC Ace, een handgebouwde tweezitter met een buizenframe en aluminium body panels. We spreken nu over begin jaren ’60 terwijl de motor die gebruikt werd in de Ace dateerde van voor de tweede wereldoorlog, de Bristol zes-in-lijn motor. In 1961 zocht de Amerikaan Carrol Shelby contact met AC met het verzoek een auto voor hem te bouwen met ruimte voor een gemodificeerde V8 motor. AC ging akkoord onder de voorwaarde dat er een motor gevonden kon worden die aan de specificaties kon voldoen. Chevrolet werd benaderd, echter wilde men geen concurrentie creëren voor hun eigen Corvette. Het was juist Ford die de Corvette wilde beconcurreren waardoor een samenwerking met AC Cars en Shelby voor de hand lag.

Ac Cars monteerde in 1962 de eerste Ford small-block 4200cc V8 in het buizenframe van de AC Ace, de AC Cobra 260 Mk1 was geboren! Na wat testwerk en modificaties werd het chassis, zonder motor en versnellingsbak, per vliegtuig naar Shelby overgevlogen. In minder dan acht uur werd daar de V8 motor en versnellingsbak gemonteerd. AC Cars had tenslotte de meeste aanpassingen al gedaan zoals het plaatsen van een sterker differentieel achter zodat deze de brute kracht kon weerstaan. Zo werden er bijvoorbeeld ook aanpassingen gedaan aan het remsysteem en was de neus aangepast om extra ruimte te creëren voor het motorblok. Na het nodige testwerk kon de productie beginnen.

De eerste 75 stuks Van de AC Cobra 260 Mk1 werden geproduceerd met de Ford motor, echter nu met 4300CC. De benaming 260 is afkomstig van de 260 cubic inches per cilinder. De laatste reeks van de Mk1 werd afgeleverd met een 4700cc motor. In 1963 werd de Mk2 geintroduceerd. Totaal zouden er zo’n 528 stuks van de Mk2 geproduceerd worden tot aan de zomer van 1965.

De auto’s lieten uiteindelijk een gewicht zien dat maar liefst 227kg lager was dan die van de Corvette. Dat betaalde zich in 1963 meteen al uit door de overwinning te boeken op de Riverside International Raceway waarbij de AC niet alleen de Corvette achter zich liet maar ook de Jaguars, Porsches en Maserati’s.

De AC Cobra bleek alleen geen financieel succes te brengen waardoor Ford en Carrol Shelby besloten om vanaf 1967 geen AC’s vanuit Engeland te halen voor verdere montage en verkoop maar zelf de assemblage ter hand te nemen.

Shelby Cobra 289 Mk1

Deze originele Shelby Cobra 289 Mk1 met chassisnummer CSX2104 wordt te koop aangeboden in Oostenrijk via Classic Driver. Het betreft het 104e gebouwde exemplaar en het 29e exemplaar met de 289 motor. Het zou het eerste exemplaar zij die in deze Guardsman Blue kleur is afgeleverd. De originele factuur van AC aan Sheby van 13 maart 1963 is nog aanwezig, daarna zou de auto op 6 mei aan Tasca Ford op Rhode Island geleverd zijn. Kort daarna geeft de dealer aan dat hij met zijn bedrijf wil stoppen waardoor nummer 2104 in bezit komt van een Ford dealer in New York. Daarna zou de Cobra in handen komen van diverse Ford dealers in de USA, uiteindelijk komt de auto op 6 april 1964 op naam van een particulier, Morris L. Ruch die de auto voor zijn vrouw kocht voor de prijs van $ 5.600. In 1973 verhuist de familie naar Hawaii en neemt de geliefde auto mee, in 1987 zou mevrouw Ruchs overlijden waarbij de teller van de Cobra op 9.182 mijl staat. In 1989 wordt de Cobra verkocht waarbij men ontdekte dat de verkeerde papieren bij de auto door Ford waren geleverd, namelijk die van nummer 2112. De fout werd hersteld en de laatste registratie in de USA dateert van 2008, toen werd de auto naar Duitsland geëxporteerd en kwam in handen van diverse verzamelaars.

Vandaag de dag staat de teller altijd nog maar op 9.674 mijl en heeft de Cobra nog nooit de gevaren van het circuit rijden hoeven trotseren. Kortom, een uniek stukje autogeschiedenis in een unieke staat. De auto zal worden geveild door Dorotheum Auktion, men verwacht een opbrengst tussen de € 1.060.200 en € 1.395.000.

Deel hieronder je mening over deze Shelby Cobra!

Tags from the story
,
One reply on “1963 Shelby Cobra 289 Mk1”

Comments are closed.