Volvo P1800

De Volvo P1800 was de tweede poging van Volvo om door te dringen in de sportwagenmarkt en is gebouwd tussen 1961 en 1972. De eerste weinig succesvolle poging werd gedaan met de P1900 die ten onder ging aan kwaliteitsproblemen. Het ontwerp van de P1800 was afkomstig van de Zweed Pelle Petterson die destijds werkzaam was bij de Italiaanse carrosseriebouwer Frua. In de tot dan toe doorgaans koele Zweedse ontwerpen was dan ook voor het eerst een vleugje Italiaanse flair te ontdekken.

Technisch leunde de P1800 op de succesvolle Amazon waardoor in ieder geval de betrouwbaarheid gewaarborgd was. Zo maakte de P1800 gebruik van de motoren, versnellingsbakken en wielophanging van zijn minder exotische broertje. Het nadelige gevolg was dat de auto zijn ambitie daarmee als echte sportwagen niet waar kon maken.

Omdat de Amazon in die tijd populairder bleek dan gedacht en de productie van de PV544 onverwacht langer doorliep beschikte Volvo niet over de capaciteit om de P1800 te bouwen. De productie van de carrosserie werd daarom uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland, daarna werd deze naar Jensen in West Bromwich (Engeland) vervoerd voor de eindmontage. Omdat de kwaliteit niet voldeed aan de standaard van Volvo werd na ongeveer 6.000 exemplaren alsnog besloten de productie zelf ter hand te nemen in de Volvo fabriek in Zweden. Op dat moment werd de letter “S” toegevoegd aan de typeaanduiding wat voor Svenska (Zweeds) staat. De P in de typeaanduiding kwam te vervallen. In 1969 werd de motor voorzien van elektronische brandstofinjectie van Bosch.

Het model werd wereldwijd bekend door als daily driver te fungeren in de populaire tv-serie The Saint met Roger Moore en Simon Templar in de hoofdrol.

Filmpje!

Deze geheel originele Volvo P1800 uit 1966 met kilometerstand 76.900 wordt te koop aangeboden in Duitsland. Het is een hele uitdaging om een tweede exemplaar in vergelijkbare staat te vinden. Volgens de verkoper valt er werkelijk geen minpunt aan de auto te ontdekken en loopt deze perfect. Aangezien de Volvo is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak met overdrive zullen ook wat langere afstanden comfortabel mogelijk zijn in combinatie met de soepele 1.780cc viercilinder met 97pk. Ook de carrosserie alsmede de techniek zouden zeer goed zijn. Goedkoop is zo’n fraai exemplaar niet met € 28.600. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Deel hieronder je mening over deze auto!

1 Comment

Comments are closed.