Austin Healey 100-4

De Austin Healey 100 is geproduceerd tussen 1953 en 1956. Het eerste prototype werd ontwikkeld door Donald Healey en was technisch gebaseerd op de Austin A90 Atlantic. Na vertoning op de London Motor Show in 1952 was de directeur van Austin zo onder de indruk dat hij meteen een deal sloot met Healey om gezamenlijk de productie op te starten. De naam werd toen omgedoopt naar Austin-Healey 100 waarbij het getal staat voor de topsnelheid van de auto, namelijk 100mph (160 km/u).

Het was het eerste model van drie in de reeks zogenaamde Big Healeys, deze benaming om onderscheid te creëren ten opzichte van de kleine Austin Healy Sprite. De eerste in de serie beschikte dus over de techniek van de Austin A90 wat betekende dat er een viercilinder 2.660cc motor met 90pk onder de kap lag. In 1955 stopte de productie van de eerst serie genaamd 100-4 BN-1 en diende de BN-2 zich aan als tweede generatie. Snel daarna in 1956 kwam de Austin-Healey 100-6 BN-4 op de markt. Deze kreeg een nieuwe motor, namelijk een 2.6 liter zescilinder uit de Austin Westminster. Ook kreeg de auto vier in plaats van twee zitplaatsen. In april 1958 kwam er de Austin-Healey 100-6 BN-6 met twee zitplaatsen omdat de 100-6 BN-4 niet populair werd. Ook werden er in 1956 twee specials van de 100 geintroduceerd, namelijk de 100M en de 100S (Sebring), waarvan de 100S specifiek voor het circuit was gebouwd.

Deze felgroene Austin Healey 100-4 uit 1954 wordt te koop aangeboden in Duitsland en is geheel opnieuw opgebouwd naar één van de drie exemplaren die in 1954 aan start van de Mille Miglia zijn verschenen. Die drie unieke exemplaren droegen als typeaanduiding Austin Healey 100-4 GT. De aanpassingen houden onder andere in dat de techniek uit de 100S is toegepast, deze leverde in standaarduitvoering al 132pk. Na diverse modificaties levert dit blok 186pk! Zelfs de carrosserie is conform S-specificaties uitgebouwd, namelijk geheel uit het lichte aluminium. Er is alles aan gedaan om zoveel mogelijk gewicht te besparen, tevens de reden van het ontbreken van de bumpers. Alle documentatie inclusief een uitvoerige reportage over de restauratie is aanwezig. Kortom; een zeer begeerlijke one-off met een uniek prijskaartje van € 180.000. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story