Volvo P1800 ES

Bij het horen van de merknaam Volvo denk je waarschijnlijk niet direct een sportauto’s zoals de P1800 ES. Toch hebben de Zweden er een aantal gemaakt. Het eerste model, de P 1900, was geflopt omdat er problemen met de kwaliteit waren. De P1800 was de opvolger en was meer succesvol. Het model werd in 1961 geïntroduceerd en is tot 1972 geproduceerd. De ontwerper Pelle Petterson was afkomstig van het Italiaanse carroseriebedrijf Frua met als gevolg het flamboyante Italiaans aandoende lijnenspel. Later zou de auto bekendheid krijgen door de bekende tv-serie The Saint.

In eerste instantie produceerde Volvo de carrosserie niet zelf, dit werd uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland, vervolgens werd de auto afgemonteerd bij Jensen in West Bromwich (Engeland). De aanleiding voor deze opmerkelijke keuze was dat de Volvo Amazon erg populair was en de productie van de Volvo PV544 onverwacht werd voorgezet. Alle Zweedse productiecapaciteit was dus benodigd. Na 6.800 exemplaren besloot Volvo alsnog de eindmontage zelf te gaan doen, vooral vanwege kwaliteitsproblemen bij de Engelsen. Eind 1968 besloot men eveneens de productie van de carrosserie naar Zweden te verhuizen. Toen werd de typeaanduiding aangepast met de letter S van “Svenska” (Zweeds), daarmee kwam de P te vervallen. Oftewel de P 1800 werd de 1800 S. Toen de motor in 1969 de beschikking kreeg over benzine-injectie werd de benaming aangepast naar 1800 ES, waarbij de E voor Electronic Injection stond. Technisch leunde de P 1800 op de Amazon-modellen, zo werden de motoren, versnellingsbakken en wielophanging nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Het nadeel daarvan was dat de auto niet echt de snelste en de best sturende in zijn klasse was. Het voordeel was de hoge betrouwbaarheid.

Volvo creëerde een nieuwe niche met de combi-coupé carrosserie. Het glasoppervlak leidde ook tot de bijnaam “Sneeuwwitje”, refererend aan de de glazen doodskist van Sneeuwwitje.

De P 1800 ES die hier te koop wordt aangeboden voor € 17.490 dateert uit eind 1974 en werd oorspronkelijk in Nederland geleverd. Tot 1994 is de auto in bezit geweest van de eerste eigenaar. In 1995 is de tweede eigenaar, een medewerker van de Volvo fabriek in Nederland met de restauratie begonnen. De auto, inclusief de restauratie, schijnt volledig gedocumenteerd te zijn. De auto staat in Duitsland te koop via Mobile.de, zie HIER voor de advertentie.

Geef je mening over deze auto hieronder!

Tags from the story

1 Comment

Comments are closed.