Lancia Stratos HF

De Lancia Stratos HF werd in 1971 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Turijn Motor Show, het opmerkelijke ontwerp was van de hand van de Italiaanse meester Bertone. Het meest in het oog springende was de raamindeling wat zorgde voor een uitstekend zicht op de weg terwijl er naar achteren nauwelijks zicht was. Dat laatste was ook niet nodig aangezien de Stratos iedereen achter zich zou laten in de rallysport. Nadat men in 1972 en 1973 als test deelnam aan diverse races werd besloten minimaal 500 exemplaren te produceren voor homologatie. Omdat de regels ten aanzien van het minimale productieaantal in 1976 wijzigde bleef de teller uiteindelijk steken op 492 exemplaren.

Achter de voorstoelen lag de middenmotor van de Ferrari Dino V6 die 192pk leverde, dat zorgde voor indrukwekkende prestaties met o.a. een topsnelheid van 232km/u. De raceversies leverden minimaal 280pk, wanneer er een turbo op werd geschroefd wist men er zelfs tot 560pk uit te halen, al bleek de atmosferische versie veel meer betrouwbaar. Het optreden van de Stratos imponeerde door de titel van het World Rally Championship op zijn naam te schrijven in 1974, 1975 en 1976. Ook daarna bleef de Stratos competitief, zelfs in 1981 werd er nog een overwinning behaald in de rally van Corsica als onderdeel van het wereldkampioenschap.

Zowel in 2005 als in 2010 werden er pogingen ondernomen om de rallylegende nieuw leven in te blazen zonder steun van Lancia zelf. De plannen bleken helaas niet levensvatbaar.

Lancia Stratos HF

Deze Lancia Stratos HF wordt te koop aangeboden in Engeland door 4 Star Classics. De iconische Italiaan is nieuw geleverd in Oostenrijk op 17 april 1977 en is in 2001 naar Engeland geïmporteerd. Daar zou de auto gedurende 13 jaar in bezit van dezelfde eigenaar blijven.

Lancia-Stratos-HF-red-4 Lancia-Stratos-HF-red-14

Lancia-Stratos-HF-red-18 Lancia-Stratos-HF-red-10

De huidige tellerstand is 100.994km. De matching-numbers auto is goed gedocumenteerd, daar blijkt ook uit dat deze onlangs nog een uitvoerige onderhoudsbeurt heeft ondergaan wat gepaard ging met een rekening van 14.000 Pond. Het interieur is erg netjes maar vertoond een charismatisch patina. Omgerekend zal je ongeveer € 597.000 neer moeten tellen om dit rallykanon in je garage te hebben.

Deel hieronder je mening over deze Lancia!

 

Tags from the story