Tornado Talisman

Het bedrijf Tornado, gevestigd in het Britse Rickmansworth, bouwde tussen 1958 en 1963 diverse auto’s waaronder deze Talisman. Het eerste wapenfeit was een kitcar met de naam Typhoon die de Ford 10 omdoopte in een sportauto. Deze Ford Tornado Talisman is gebouwd van 1961 tot 1963 met maar 180 exemplaren. Het model zou een grote inspiratiebron geweest zijn voor Colin Chapman in de ontwikkeling van de legendarische Lotus Elan. In 2012 is de Talisman door het magazine Classic Monthly in een vergelijkingstest naast de Elan gezet waarbij de Talisman als winnaar eindigde. Destijds was het model dan ook succesvol op het circuit en is in 1962 een FIA goedkeuring toegekend voor de GT-categorie.

Filmpje!

Deze straatlegale Tornado Talisman van januari 1962 is volledig herbouwd en wordt te koop aangeboden in Nederland. De herbouw is uitgevoerd door Doug Smith met zijn bedrijf MG Motorsport met als uitgangspunt het bouwen van de ultieme historische raceauto. Dit bedrijf heeft een erg goede reputatie, vooral als het gaat om het prepareren van MGB’s en MGC’s. De preparatie is geheel volgens de FIA standaarden uitgevoerd getuige het paspoort voor de GTS10 klasse (periode 1962 tot 1965). Uiteraard is ook alle relevante uitrusting voor het rijden van races aangebracht. Onder de kap ligt een Ford Cosworth 1.360cc racemotor en -versnellingsbak. De onafhankelijke wielophanging is afgeleid van een Triumph. Er is een vermogen gemeten van 130pk wat misschien niet spectaculair lijkt, vergeet echter niet dat dit bommetje maar 612kg weegt! De matching numbers auto wordt geleverd met uitvoerige historie, facturen en documentatie. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie op Autotrader.nl.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story
2 replies on “Tornado Talisman”
  1. says: Colin Bolsom

    I had one in about 64. The handling was good in the dry but with the backend so light was
    tricky in the wet. It had two main faults:-
    1)The rear suspension used the drive shafts as wishbones and these knocked out the U/J’s
    on a regular basis. I don’t know if they redesigned this later.
    2) The flexible rear brake hose was close to the drive shaft. – I had to spin the car on a roundabout
    on the Southend arterial road when I came in fast behind another car. The drive shaft had worn a hole in the flexible brake pipe.
    That aside I enjoyed it.

  2. says: Rob Hanauer

    Great . If you read this Colin what was the reg number of your car? Any photos of it?
    Cheers.

Comments are closed.