Renault 8 Gordini 1300

De Renault 8, die qua belijning erg doet denken aan de Simca 1000, werd geïntroduceerd in 1962 en was tot 1965 op de markt tot deze werd opgevolgd door de Renault 10. Technisch was de 8 gebaseerd op de veel rondere Renault Dauphine.

Tuner en racer (o.a. Formule 1) Gordini was verantwoordelijk voor de Renault 8 Gordini modellen die speciaal waren ontworpen voor de racerij, vandaag de dag is het een zeer begerenswaardige klassieker. Gordini creëerde de 1100, die zich uiterlijk onderscheidde door de voorzijde met grotere koplampen, en de Gordini 1300, herkenbaar aan de vier grote koplampen. Die laatste beschikte over een 103pk motor met dubbele Weber carburateurs wat de blauwe blokkendoos een topsnelheid van 175 km/u bezorgde.

Filmpje!

Renault 8 Gordini 1300

Deze Renault 8 Gordini 1300 uit 1969 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Cornette de Saint Cyr via Classic Driver. Het betreft een Gordini uit de laatste serie waarbij de eigenaar een grondige restauratie heeft uitgevoerd met respect voor originaliteit. Onlangs is de restauratie afgerond met o.a. het herstel van elektriciteit, vier remklauwen, remblokken en -schijven en 4 nieuwe Michelin banden. De extra aankleding is geïnspireerd op de R8 Gordini Cup auto’s waaronder de 3-punts gorden etc. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 38.000 en € 50.000.

Deel hieronder je mening over deze Renault!

Tags from the story