Porsche 718 RS 61 Spyder

Porsche 718 RS 61 Spyder te koop, dat is een unieke gebeurtenis aangezien er maar veertien stuks zijn geproduceerd door Porsche van het type 61. RM Auctions gaat dit exemplaar veilen in Arizon in januari 2014 en verwacht een opbrengst tussen de $2.800.000 en $3.200.000.

Deze 61 Spyder heeft chassisnummer 718-066 en motornummer P90316. Achterin ligt een 178pk viercilinder met dubbele Weber carburateurs gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Verder beschikten deze modellen over onafhankelijke vering en schijfremmen rondom. In tegenstelling tot wat de andere constructeurs eind jaren ’50 en begin jaren ’60 deden vertrouwde Porsche op het concept van een lichtgewicht chassis en aandrijving in combinatie met een gestroomlijnde carrosserie om perfecte rijeigenschappen te verkrijgen. Maar dit concept werkte ook positief uit op de acceleratie, remweg, brandstofverbruik en bandenslijtage. Het bleek erg effectief wat zich uitte in vele overwinningen in de 24-uur van Le Mans, de Targa Florio, de Mille Miglia en de Nürburgring. De RS 61 en zijn voorganger de RS 60 staan vandaag de dag bekend als de ultieme uitwerking op basis van het Spyder platform.

Zowel de 60 als de 61 werden aangeboden aan particulieren nagenoeg identiek aan de fabrieksracers. De 61 in dit item is zo’n particulier aangekochte versie door Bob Donner in 1961 die auto ook geracet heeft samen met diverse andere coureurs als Don Wester, Don Sesslar en Ernie Erickson. Met als hoogtepunt de 2e plaats in hun klasse op de 12-uurs race van Sebring in 1961. Don Wester was zelf Porsche en Volkswagen dealer in Monterey (Californië) en nam de auto over van Bob Donner in 1963. Hij spoot de auto over in two-tone zwart met geel waardoor deze volgens Wester beter herkenbaar was op de circuits. Wester verving de originele 1600cc motor voor een 1700cc versie.

Inmiddels is de auto geheel met respect voor originaliteit gerestaureerd en kan zo weer het circuit op. Via diverse latere eigenaren belandde de auto in 1990 bij een eigenaar die de auto meteen liet restaureren door een bekende Porsche specialist in de USA. Alle niet originele onderdelen werden vervangen door originele Porsche onderdelen om de auto zo dicht mogelijk bij het origineel te brengen. Dus ook de originele 1600cc motor werd weer ingebouwd en kreeg de auto zijn oorspronkelijke zilveren kleur en rode leren bekleding weer terug. Daarna viel de auto in handen van een Japanse verzamelaar

Zie HIER voor de advertentie van RM Auctions.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story