Peugeot 205 Turbo 16

Van dit soort vondsten worden wij nou enorm blij! Deze Peugeot 205 Turbo 16 zal in september door veilinghuis RM Auctions geveild gaan worden.

In 1982 besloot Peugeot tot de ontwikkeling van een auto die competitief kon zijn in de legendarische Groep-B klasse van het Wereldkampioenschap Rally. Naast deze Peugeot kwam ook de bekende Audi Sport Quattro en Lancia Delta HF Integrale voort uit de ontwikkeling voor deze koningsklasse van de rally’s. Het Franse merk besloot zijn Groep-B auto te baseren op de 205, een kleine hatchback. Het grote verschil met de concurrentie was dat de Peugeot 206 T16, waarbij de T staat voor Turbo en 16 voor het aantal kleppen, een centraal geplaatste motor had. De flink uitgebouwde auto beschikte over vierwielaandrijving en een achterzijde die geheel los gemaakt kon worden zodat er gemakkelijk reparaties plaats konden vinden door de monteurs in de pits. Destijds was het verplicht om een minimaal aantal auto’s voor straatgebruik te produceren voordat deze in het rallyveld werden toegelaten. Deze zogenaamde homologatiemodellen zijn vandaag de dag in de regel gewilde verzamelobjecten geworden. Bij de Peugeot 205 T16 is dat niet anders met maar 200 geproduceerde exemplaren.

HET AANBOD

Deze grijze Peugeot 205 T16 wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Auctions, de auto zal op 8 september tijdens het Concours d’ Elegance in Hampton Court Palace onder de hamer komen. Veel meer weten we op dit moment nog niet over de auto behalve dat deze maar 1.700(!) km op de klok heeft staan. Zie HIER voor de advertentie van RM Auctions.

Deel hieronder je mening over dit rallykanon!

Tags from the story