MG B V8 GT Costello

In 1962 werd de MGB als roadster geïntroduceerd met een 95pk 1.798cc viercilinder motor in het vooronder. Daardoor was de roadster in staat om de 60mph (98 km/u) te bereiken in 11 seconden. In 1965 werd de GT als dichte versie toegevoegd aan het programma waarvan het ontwerp afkomstig was van de Italiaan Pininfarina. De GT werd als baanbrekend gezien door de gecombineerde lijnen van een hatchback en stationcar, wat tevens een zeer bruikbare sportauto opleverde. De meeste onderdelen waren uitwisselbaar met de open MGB. Door zijn iets hogere gewicht duurde de sprint van de GT naar de 60mph iets langer, de topsnelheid daarentegen lag 8 km/u per uur hoger met 170 km/u door de betere aerodynamica. Later zou ook een zescilinder (MGC) en zelfs achtcilinder leverbaar worden (V8). De handling van de MGB was geweldig door zijn lichtgewicht monocoque constructie. De productie werd pas in 1980 gestaakt van de MGB, MGC en V8 met 523.836 exemplaren waarvan het gros naar Amerika werd verscheept. Totaal 125.282 stuks daarvan betrof een MGB GT

MG B V8 GT Costello

Deze MG B V8 GT Costello wordt te koop aangeboden door het Franse veilinghuis Aguttes. Het betreft een MK1 en betreft de enige links gestuurde Costello V8 die gebouwd is met een Borg-Warner T35 automatische versnellingsbak met drie verzetten uit een Rover P6. Costello was de eerste die succesvol een V8 in de fraaie Britse sportauto lepelde gepaard met de nodige verbeteringen aan besturing, onderstel en remmen. Daarmee zijn het uitstekend rijdende exemplaren en gewild onder verzamelaars. De echtheid wordt onderbouwd met een certificaat dat is ondertekend door Ken Costello zelf.

 

De huidige eigenaar ontdekte de auto in 2003 in Quebec en heeft nu vier eigenaren gekend, in 2013 werd besloten om er een handbak in te bouwen wat wij goed begrijpen gezien de sportieve aspiraties van deze MG. Uit de documentatie blijkt dat er veel onderdelen zijn vervangen zoals bijvoorbeeld; de remmen, radiator, koelsysteem, vering alsmede de bekleding in het interieur. Met slechts 225 gebouwde MG B’s in Costello uitvoering waarvan 190 GT’s is dit een zeldzame verschijning. De geschatte opbrengst ligt tussen de € 25.000 en € 45.000.

Deel hieronder je mening over deze MG!

Tags from the story