Maserati A6G/54 Zagato

De Maserati A6G/54 werd in 1954 aan het grote publiek getoond op de Autosalon van Parijs als de ultieme evolutie van de A6-serie. Deze serie was het eerste na-oorlogse model dat de Italiaanse fabrikant bouwde en werd ontsproten uit de uiterst succesvolle A6GCS raceauto. Met zijn vooruitstrevende techniek en verfijnde styling zou dit in retrospectief één van de hoogtepunten blijken in de historie van Maserati.

De basis vormde een lichtgewicht buizenframe en een volledig aluminium, oorspronkelijk door Gioacchino Colombo ontwikkelde, twin-cam zescilinder zorgde voor de aandrijving. Het was één van de snelste auto;s in zijn tijd, de bekende autojournalist Hans Tanner omschreef het als volgt “instantaneous acceleration, faultless roadholding and excellent handling.”

Zoals destijds gebruikelijk werd het model met diverse carrosserieën aangeboden van de bekende Italiaanse carrosseriebouwers Allemano, Frua en Zagato. Die laatste leverde slechts 21 Zagato Berlinetta’s af in de jaren 1955 en 1956 en waren frequente deelnemers in de Mille Miglia.

Maserati A6G/54

Deze Maserati A6G/54 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Gooding & Company. Chassisnummer 2186 betreft een laat Zagato Berlinetta productiemodel, het rollende chassis werd op 4 september 1956 aan de carrosseriebouwer geleverd. Even later keerde de auto terug naar Modena met een glanzende rode lak en wit leren interieur met rode piping. Het was de Amerikaan Charles Rezzaghi die de auto bestelde voor de dealerbedrijf, Mille Miglia Motors Inc. in San Francisco.

Daarna zou de auto meerdere Amerikaanse eigenaren hebben gekend waaronder Frank Jay Hoke uit Tucson, Arizona. Hij was amateur-racer en kocht de auto voor $4,061.05 en verwijderde meteen de bumpers, verfde de auto donkergrijs en ging ermee racen in centraal Amerika. Nadat hij stopte met racen verving hij het Italiaanse blok door een Buick V8, op dat moment werd er een zilveren laklaag aangebracht en het interieur met zwart leer bekleed. De auto werd vervolgens te koop gezet en wisselde van eigenaar voor $2,750 aan Bok Baker die al in bezit was van een A6G/54 met chassisnummer 2122.

 

In 2001 kwam deze in handen van een Duitser die de A6G/54 liet restaureren, in 2007 werd de auto opgenomen in de collectie van de Argentijnse verzamelaar Claudio Scalise. In zijn bezit is de auto ook weer herenigd met het originele matching-numbers motorblok. In mei 2014 werd deze, nadat er wederom een restauratie was uitgevoerd, in zijn volle glorie getoond op het prestigieuze Concorso d’Eleganza Villa d’Este als onderdeel van de festiviteiten rondom het 100 jarig bestaan van Maserati.

Nu komt deze in perfecte staat verkerende en goed gedocumenteerde A6G/54 weer beschikbaar voor een volgende gelukkige eigenaar, de verwachte opbrengst ligt tussen de 4 en 5 miljoen Dollar.

Deel hieronder je mening over deze Maserati!

Tags from the story