Ford GT40

Ford ontwikkelde de GT40 als ultieme poging om Ferrari te verslaan tijdens de 24-uurs race op Le Mans. Die race werd gedomineerd door het Italiaanse merk, Porsche, Bentley, Jaguar en Alfa Romeo en Ford wilde hier onderdeel van uitmaken zodat men serieus genomen werd op het wereldtoneel. Daarom ondernam Ford een ultieme poging om Ferrari over te nemen voor 18 miljoen Dollar zodat men kon beschikken over de know-how van hun raceafdeling. Om onduidelijke redenen verliet Enzo Ferrari de onderhandelingstafel waarop Ford snel schakelde en de GT40 ging ontwikkelen onder leiding van de Brit Roy Lunn die mede verantwoordelijk was voor de Ford Mustang 1 Concept met middenmotor in 1962.

Men gebruikte het monocoque middelste deel van de Lolo GT, leende ook de aërodynamica van die raceauto, maar bouwde daaromheen een langer, breder en sterker stalen frame waar een 4.2 liter V8 Ford motor in werd geplaatst. In april 1964 werd de GT40 voor het eerst getoond tijdens de New York Auto Show. Twee weken later testte men de auto op Le Mans waar men al snel tot de ontdekking kwam dat er problemen waren met de aërodynamica en stabiliteit waardoor er twee prototypes crashten. Daarna werd Carroll Shelby erbij gehaald die er een 7 liter NASCAR motor in de GT40 plaatste, het resultaat was een betere stabiliteit en meer snelheid. Echter was men nog steeds niet succesvol op Le Mans in 1965. In 1966 diende de derde generatie GT40 zich aan waarvan er slechts 7 exemplaren zijn geproduceerd. Het harde werken van Ford werd beloond met de eerste drie plekken in de 24-uurs race, het begin van vier jaar dominantie op het Franse circuit. Men had eindelijk bewezen Ferrari te kunnen verslaan. Totaal zouden er zo’n 126 exemplaren van de GT40 zijn geproduceerd met diverse type motoren.

Ford GT40

Deze Ford GT40 wordt te koop aangeboden in Zwitserland door Classic-Autos.ch en betreft een zeer accurate en authentieke recreatie van de firma GT Development Poole, het enige bedrijf dat op basis van de oorspronkelijke tekeningen van Ford het chassis en de carrosserie mag produceren. Het betreft een zeldzaam links gestuurd exemplaar met de legendarische 287 cui motor uit de Mk1 met een vermogen van 330pk. Met een leeggewicht van 1.150kg zorgt dat voor aansprekende prestaties, echter aan comfort is ook gedacht met airconditioning en een voor straatgebruik aangepast onderstel.

Video van een gelijksoortige GT40:

De prijs is omgerekend ongeveer € 225.000.

Deel hieronder je mening over deze Ford!

Tags from the story