AC Ace Bristol

De AC Ace is een auto van het Britse merk AC. AC wilde onder leiding van Thames Ditton een nieuwe 2-liter auto bouwen. Hij liet deze ontwerpen door John Tojeiro die zijn inspiratie haalde uit de Ferrari Barchetta. Het eerste prototype werd in 1953 getoond tijdens de London Motor Show, al snel daarna in 1954 werden de eerste auto’s afgeleverd. De nieuwe Ace gaf AC na de Tweede Wereldoorlog weer een goede reputatie met zijn goede bouwkwaliteit en goede handling. De eerst gebouwde versie beschikte over een lichte zescilinder waardoor de Ace een topsnelheid behaalde van 163 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 13 seconden mogelijk maakte. Al snel werd duidelijk dat de auto meer vermogen aan kon, echter een zwaardere motor had AC niet op de plank liggen. In 1956 kwam AC met een nieuwe 2-liter zescilinder motor met 120pk, afkomstig van Bristol. Hiermee bereikte de AC Ace Bristol met zijn gewicht van 812kg een topsnelheid van 186 km/h. De auto had door deze motor ook een veel beter weggedrag door de nodige aanpassingen aan het onderstel.

De AC Ace Bristol bleef ook niet onopgemerkt op het circuit. De meest memorabele successen behaalde de Ace tijdens de 24-uurs race van Le Mans. In 1957 eindige deze als tiende overall, in 1958 als achtste en negende overall en in 1959 zevende overall en eerste in zijn klasse.

Filmpje!

Er zouden totaal 463 exemplaren van de AC Ace Bristol gemaakt worden tot 1962, het jaar waarin de Amerikaan Carroll Shelby de fabriek in liep met het idee een V8 te plaatsen in de Ace. Die achtcilinders zijn tekenend voor de geschiedenis en overschaduwden de eerste zescilinders voor lange tijd, toch komen de eerste zescilinders steeds meer in de belangstelling te staan en is de AC Ace Bristol momenteel één van de meeste gezochte klassiekers.

HET AANBOD

Deze links gestuurde AC Ace Bristol met chassisnummer BEX 287 en motornummer 100D 619 verliet de fabriek in mei 1957 en wordt nu te koop aangeboden in Zwitserland. De auto is oorspronkelijk in een witte lak met zwarte bekleding afgeleverd en direct geëxporteerd naar de USA. Echter al snel kreeg de auto zijn huidige rood-witte lak. In 1979 kwam de auto in bezit van Gurtner Motorsport in Zwitserland in zwaar verwaarloosde toestand. Na een aantal Franse eigenaren kwam de auto in bezit van de huidige Zwitserse eigenaar die de auto volledig gerestaureerd heeft. De matching-numbers Ace is door de huidige eigenaar met name ingezet voor het rijden van historische rally’s en evenementen. De auto beschikt dan ook over de benodigde papieren om deel te kunnen nemen aan bijvoorbeeld de Mille Miglia. De prijs is € 275.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story