Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint

Voordat de Alfa Romeo Giulietta Sprint debuteerde tijdens de Autosalon van Turijn in 1954 waren er in 1951 al de eerste prototypes gemaakt door het eigen ontwerpteam van Alfa. Omdat de algemeen directeur niet tevreden was besloot men de Italianen Mario Boano van Ghia en Franco Scaglione van Bertone het ontwerp te laten vervolmaken. Later zou ook Nuccio Bertone zelf zich nog met het ontwerp bezighouden. De Giulietta Sprint moest als sportieve versie de weg vrijmaken voor een sedanversie. Echter bleek de vraag veel groter dan gedacht en moest Bertone, die verantwoordelijk was voor de productie van de carrosserie, de capaciteit aanzienlijk vergroten. Later zouden er nog meer carrosserievarianten volgen met o.a. de Spider.

In 1962 werd zowel de Spider als de Sprint omgedoopt naar Giulia Spider en Giulia Sprint en kwam er een nieuwe 1.600cc motor in het vooronder. De Sprint zou tot 1964 in productie blijven, van deze laatste serie zouden er ongeveer 7.000 de fabriek hebben verlaten.

HET AANBOD

Deze Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint uit 1962 is zo’n exemplaar uit de laatste serie en wordt te koop aangeboden in Nederland. In Oktober 1962 is de auto geproduceerd en in januari 1963 verkocht aan de bekende Hoffmann & Co in New York. Volgens de verkoper is de auto geheel gerestaureerd en FIVA geprepareerd. Origineel zou de 1.600cc motor 104pk moeten leveren, de verkoper doet geen opgave over het tunen van de motor. Voor het rijden van (lange afstand) rally’s is er een rolkooi, bodembescherming, sportvering, een grotere tank, sportstoelen en extra verlichting aangebracht. Volgens de verkoper verkeert de auto in uitstekende staat. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story