Jaguar XJR-15

Velen kennen enkel de Jaguar XJ220 als supercar van het Britse merk, echter daarvoor had men al een serieuze volbloed uitgebracht in de vorm van de Jaguar XJR-15. Dat was een rechtstreeks afgeleide van de XJR-9 die zeer succesvol was op de circuits. In 1988 besloot men een straatversie te bouwen waarbij Peter Stevens verantwoordelijk was voor het ontwerp. Het werd een grote auto van 4,80m lengte en was de eerste auto voor straatgebruik die geheel uit koolstofvezel en kevlar bestond.

Video:

Een 6.0 liter V12 met een vermogen van 450pk zorgde voor de aandrijving die gekoppeld was aan een handgeschakelde zesbak. Mede door het lage gewicht van 1.050kg zorgde dat voor spraakmakende prestaties met een sprint van 0 naar 100 in 3,9 seconden en een topsnelheid van 307 km/u! Dat zijn waarden waar een moderne supercar nog altijd mee thuis kan komen. Er was zelfs een XJR-15 LM leverbaar in Japan die meer dan 700pk produceerde. Slechts 50 exemplaren zijn er gebouwd van de XJR-15 met een prijskaartje destijds van ongeveer 1 miljoen dollar, daar kon je toen meerdere Porsches 959 of Ferrari F40 van kopen.

Jaguar XJR-15

Deze Jaguar XJR-15 uit 1991 wordt in de UK te koop aangeboden door Jeremy Cottingham. Het betreft chassisnummer 021 die volgens de verkoper in nieuwstaat verkeert, niet zo gek met slechts 1.400 miles ervaring. Standaard was het nogal moeilijk om de motorruimte te bereiken door de sluitingen, de huidige eigenaar heeft nieuwe sloten aangebracht waardoor dit veel makkelijker gemaakt is.

 

De XJR-15 is uitstekend gedocumenteerd, de prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Jaguar!

Tags from the story