BMW Z1

De BMW Z1 werd in 1987 voor het eerst gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt. Het meest opvallende waren de deuren die in de dorpels konden wegzakken en de carrosserie die geheel bestond uit thermoplast. Daarnaast was het de eerste auto die met standaard banden 1G in de bochten kon halen.

Na de eerste presentatie in Frankfurt zei BMW reeds 5.000 orders op zak te hebben. In 1989 startte de productie en in 1991 liepen de laatste exemplaren van de band. Totaal hebben er 8.012 stuks de fabriek verlaten waarvan meer dan 3/4 werd verkocht in Duitsland. Dat productieaantal was twee keer zo hoog dan gepland maar door de enorme belangstelling werd besloten de productie te verdubbelen. De nieuwprijs destijds in Duitsland was ongeveer 83.000 tot 89.000 DM. Winst is er echter nooit gemaakt, de auto diende meer als proefobject voor nieuwe technologieën. Harm Lagaay, de Nederlander die later werkzaam zou zijn bij Porsche, was verantwoordelijk voor het tijdloze ontwerp.

De aandrijving was afkomstig van de BMW 325i, een 2.5 liter zescilinder in lijn met 171pk. Dat gaf de Z1 een topsnelheid van 227 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 7,8 seconden.

Heden ten dage blijkt de Z1 erg waardevast en lijken de prijzen voor goede exemplaren met weinig kilometers alleen maar hoger te worden.

BMW Z1

Deze BMW Z1 wordt in eigen land te koop aangeboden door Premium Classics. Volgens de verkoper gaat het om een maagdelijk exemplaar, niet zo verwonderlijk aangezien er slechts 18.000km mee gereden is sinds deze in 1991 nieuw geleverd is.

De goed gedocumenteerde Z1 in Toprot wordt aangeboden voor 69.950.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story