BMW 3.0 CSL

De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, één van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.

Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg.

HET AANBOD

Deze BMW 3.0 CSL liep in december 1972 van de band en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial. Na aflevering bij de BMW dealer in Stuttgart is de CSL op 15 februari 1973 voor het eerst op naam gezet van een Duitser die de auto zou houden tot mei 1976. Daarna is de CSL een paar keer van eigenaar gewisseld, de huidige eigenaar kocht deze een paar jaar geleden aan en besloot een omvangrijke restauratie in te zetten. Het gevolg is een CSL die zowel optisch al technisch in topstaat is! Dit is niet alleen een zeer begeerlijke auto om mee te rijden, ook is het waarschijnlijk een goede belegging. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 110.000 en € 150.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze CSL!

Tags from the story