De legendarische MGC GTS Sebring

Historie

De competitieafdeling van MG bouwde er maar zes exemplaren, over het bestaan van een zevende MG GTS Sebring wordt nog altijd gediscussieerd. Maar wat is de achtergrond van deze perfect gelijnde MG met zijn dikke uitgebouwde wielkasten?

De MGC is de zesclinder versie van de MGB en was in eerste instantie bedoeld als opvolger van de Austin-Healey 3000 maar kwam nooit als zodanig op de markt. Om een verbluffende indruk te maken met dit nieuwe model besloot BMC (British Motor Corporation) mee te doen aan lange afstand races, met name het uitblinken in de 12-uurs race van Sebring (Florida USA) was het doel van de competitieafdeling. Omdat men voorzag dat de MGC niet voldoende vermogen had om goed met de concurrentie mee te komen werd de focus gelegd op het reduceren van zoveel mogelijk gewicht.

Daarop werden er bij de vaste leverancier, Pressed Steel, aluminium body panelen besteld en klopte men met de hand de panelen voor de brede wielkasten om ruimte te bieden aan de grote banden. De onderliggende structuur van de MGC bleef gelijk, echter door zoveel mogelijk panelen van aluminium te maken realiseerde men een flinke gewichtsreductie en door extra laspunten wist men tevens de body stijver te maken. Maar ook het motorblok droeg bij aan een lager gewicht door een aluminium motorblok en cilinderkop toe te passen. Men zou slechts één keer een dergelijk blok gebruikt hebben vanwege tegenvallende resultaten, de lichtere cilinderkop werkte beter en werd vaker toegepast.

MG_GTS_Vernaeve MG_GTS_1969

Hoeveel complete sets voor een Sebring zijn er nu gemaakt? Naar verluid zijn dat er slechts zes stuks inclusief diverse reserveonderdelen. Slechts twee daarvan hebben ooit het circuit daadwerkelijk bereikt. Opmerkelijk is dat het eerste optreden plaatsvond met de viercilinder van de MGB onder de kap in 1967 tijdens de Targa Florio in Sicilië. Dit omdat de MGC op dat moment nog een goed bewaard geheim was, overigens eindigde de GTS zo ver achter in het veld dat het niet eens een officiële klassering kreeg. In 1968 en 1969 verscheen dezelfde auto dan eindelijk met de zescilinder onder de opgehoogde motorkap op Sebring. Dit waren roerige jaren voor MG vanwege een overname, in 1969 was het dan ook British Leyland Motor Corporation die op Sebring als fabrieksteam ingeschreven stond. Dit zou de laatste race zijn van het fabrieksteam van MG.

Na een zeer teleurstellendE race in Sebring zette de competitieafdeling beide auto’s met nummers ADO52-1060 en ADO52-1059 te koop voor $ 4.500 per stuk inclusief een reservemotor, -versnellingsbak en -achteras. Dat was tenslotte een goedkopere oplossing dan de auto’s weer mee terug nemen naar Engeland. De auto’s kwamen in handen van particulieren en zouden nog regelmatig hun opwachting maken op het circuit, in magazines en andere evenementen.

Eenmaal aangekomen in Engeland besloot men vanwege de slechte resultaten de race-activiteiten te staken en werd er een liquidatieverkoop opgezet om de laatste vier bodies en bijbehorende onderdelen te verkopen. De koper was een bekende Britse coureur en Healey fan, genaamd John Chatham, die al snel begon aan de bouw van een eigen MGC GTS. Zo nam hij in 1970 deel aan de Targa Florio met een MGC GTS met registratienummer VHY-5H en eindigde op het Zuid-Italiaanse eiland als 39e overall. Daarnaast bouwde hij een tweede MGC GTS voor zijn vriend Bill Gardner. De derde die hij bouwde zou een straatlegale versie worden met registratienummer VHW-330H, in opdracht van Alan Zafar die op dat moment de public relations deed voor British Leyland. De laatste die Chatham bouwde vanaf 1971 was een zeer lichte variant met het eerder genoemde aluminium blok onder de kap, het zou deze auto zijn die een record vestigde op Silverstone door drie ronden af te leggen in 1 minuut en 54 seconden. Alle zes auto’s bestaan nog altijd, sterker nog; de zes hebben in 1992 nog naast elkaar gestaan bij een MG Club Meeting op Silverstone!

Het mysterie van de zevende GTS

Dan het mysterie van de zevende GTS? Eind 1979 vernam de Engelse coureur en MG liefhebber Graham Wiseman dat er ergens op een sloopbedrijf in San Jacinto (Californië USA) één van de originele GTS-modellen lag. Op dat moment waren de chassisnummers van alle auto’s nog niet alom bekend en Wiseman ging erop af. Hij kocht de auto aan en verscheepte deze in meer dan 80 onderdelen naar Engeland, naar verluid had de auto nummer ADO52-1061 en beschikte deze over een aluminium motorblok. Hij ging ervan uit dat het de auto was waarin Paddy Hopkirk en Andrew Hedges hadden gereden op Sebring. Het verhaal gaat dat het de auto was waarin voorafgaand aan de echte race mee werd geoefend door beide hiervoor genoemde coureurs. Er is echter geen beeldmateriaal wat de aanwezigheid van drie GTS’en op Sebring bewijst. Na een grondige restauratie, met toepassing van polyester wielkasten, belandde de auto uiteindelijk in handen van een dealer eind 1980, daarna is de auto verkocht op een veiling van Christies in New York en kende daar de nodige Amerikaanse eigenaren. De huidige eigenaar Ken Williamson streeft ernaar de auto weer zoveel mogelijk naar de originele specificaties te herstellen. Onderstaande beelden zijn dan ook van deze auto, wil je meer weten over deze specifieke auto check dan deze link.

MGC GTS 04MGC GTS 01MGC GTS 02 MGC GTS 03

HET AANBOD

Gezien de zeer beperkte productieaantallen van de MGC GTS komt een dergelijke auto bijna nooit op de markt. Wil je toch, naar onze mening, één van de best geproportioneerde auto’s uit de geschiedenis rijden ben je dus aangewezen op een replica op basis van een MGB of MGC. We hebben al een zwak voor de coupé, deze GT op anabolen doet helemaal ons hart sneller kloppen! Een bedrijf dat dit soort conversies op basis van een bestaande MGB of MGC uitvoert is bijvoorbeeld MG Motorsport uit het Engelse Bovingdon. Zij bouwen geheel opnieuw een GTS op naar wens, geschikt voor gebruik op het circuit of juist een meer comfortabele straatlegale uitvoering. Nagenoeg alle werkzaamheden voeren zij in de eigen werkplaats uit. De prijs? Op hun website staat een hele fraaie groene te koop voor 59.500 Pond, omgerekend is dat ongeveer € 88.000. Niet goedkoop, wel erg lekker! De auto die te koop wordt aangeboden is compleet opnieuw opgebouwd en is gemaakt voor weggebruik, het is dus geen keihard geveerde sporter met een kaal interieur.

Hieronder een voorbeeld van GTS die ze afgeleverd hebben:

MGC GTS 09 MGC GTS 06 MGC GTS 10 MGC GTS 05

Deze Duitser heeft op een goede dag ook besloten zijn GT in Engeland af te leveren, zie hier het resultaat, onweerstaanbaar toch?

D

Deel hieronder je mening over dit artikel!

 

Tags from the story
,