Audi Sport Quattro S1

Vierwielaandrijving, vijf cilinders en een dikke turbo, dat concept werd uiteindelijk het handselsmerk van Quattro. Met de Audi Sport Quattro als grondlegger en, als je het ons vraagt, tevens het hoogtepunt. Dit is weer zo’n heerlijk iconisch rallykanon die je zelden te koop ziet staan. Zeker als het om de straatversie gaat met de korte wielbasis, de Audi Sport Quattro S1, waarvan slechts 224 exemplaren de fabriek hebben verlaten. De zoektocht naar deze legende leidde in dit geval naar een dealer in Zwitserland die maar liefst drie exemplaren te koop aanbiedt.

De straatversie van de Quattro werd in 1980 geïntroduceerd en al snel werd de auto ingezet bij rally’s. Eerst behoorlijk gelijkend op de straatversie leverde de Quattro ongeveer 300pk. Later werden er versies ontwikkeld om ook in de Group-B van het Wereldkampioenschap Rally actief te kunnen zijn. In 1984 werd de Quattro na homologatie als enige vierwielaandrijver toegelaten. De Audi Sport Quattro S1 was daarmee geboren en werd tevens in gelimiteerde oplage als straatversie verkocht. De straatversies leverden ruim 300pk, de rallyversie leverde als snel 450pk. De visuele verschillen ten opzichte van de normale Quattro zaten met name in de bredere wielkasten, de grote achtervleugel, de kortere wielbasis (2.2m) en de body van kevlar. De status van enige vierwielaandrijver in de Group-B was echter tijdelijk omdat Peugeot snel kwam met de 205 Turbo 16. Het debuut in 1984 was overigens allesbehalve succesvol omdat de auto regelmatig strandde met een oververhitte motor. Nadat de problemen verholpen werden door Audi wist men alsnog het wereldkampioenschap te veroveren. Uiteindelijk werd er als antwoord op Peugeot een verder ontwikkelde versie gemaakt, genaamd E2, die het zelfs tot 480pk schopte.

Zie hieronder voor een vergelijk met de Ford RS200 door Chris Harris:

De Sport Quattro die hier te koop wordt aangeboden is één van de totaal 24 geleverde exemplaren in deze donkerblauwe kleur en is eind 1986 geregistreerd. De teller staat nog maar op 49.700km en de auto lijkt in topstaat te verkeren. Het rallykanon beschikt over de originele 306pk, de andere versie die dezelfde dealer aanbiedt is door Lehmann Motorsport, de fabriekstuner destijds van Audi, getuned naar 430pk. De prijs is heel fors, namelijk CHF 299.800, dat is omgerekend ongeveer € 245.500! Zie HIER voor advertentie van Elite Garage in Zuzwil (Zwitserland).

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story