Volvo 850 T5-R

De Volvo 850 was de auto die het imago van Volvo flink oppoetste in de jaren ’90. Voor het 850 tijdperk werd Volvo vooral geassocieerd met suffe bestuurders en auto’s met de stroomlijn van een bushokje. Daarom besloot Volvo een moderne en sportieve auto te ontwerpen die dit imago moest doen veranderen. Ondanks de vierkante vormgeving doet vermoeden had de auto goede aerodynamica. Bovendien was het de eerste Volvo met voorwielaandrijving en de eerste auto met vier airbags. Er was Volvo veel aan gelegen een succesvol model te bouwen dus werd er heel veel geld gestoken in het ontwerp. De tussen 1991 en 1997 geproduceerde sedan en stationwagon is inmiddels uitgegroeid tot een populaire youngtimer, mede vanwege zijn tijdloze vormgeving en hoge mate van betrouwbaarheid.

Video:

Onder de kap lag altijd een vijfcilinder wat de 850 een heel kenmerkend geluid gaf, onder liefhebbers meer bekend als “de roffel”. Om het sportieve karakter te benadrukken besloot Volvo deel te nemen aan het British Touring Car Championship, opvallend was dat Volvo een stationcar inzette op het circuit!

In 1995 werd volgens velen het hoogtepunt van het 850 gamma gepresenteerd, de Volvo 850 T5-R. Het enkel in vlageel, gitzwart en donkergroen leverbare topmodel was gebaseerd op de T5 en mede ontwikkeld door Porsche. De Duitse sportwagenfabrikant ondersteunde de Zweden technisch maar bemoeide zich ook met het interieur wat o.a. de chique leer met alcantara combinatie opleverde. Door aanpassingen aan de elektronica en de turbo leverde de 2.3 liter motor nu 240pk. Dat leidde tot een 0-100 sprint in 7,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Zeker in de zwarte of groene kleur is de T5-R een echte sleeper door het bescheiden uiterlijk in familieverpakking.

Exacte productieaantallen hebben wij niet kunnen vinden (diverse bronnen geven een verschillend aantal), waarschijnlijk zijn er 2.500 stuks geproduceerd van iedere kleur, te weten: Cream Yellow, Black en Dark Olive Pearl.

De prijzen van een T5r lopen enorm uiteen, het varieert van een paar duizend euro tot bijna twintig duizend. Gezien het feit dat het model de ommekeer betekende in het imago van Volvo, de geringe oplage en het lage aantal nette exemplaren verwachten wij dat de goede exemplaren weleens gewilde auto’s konden worden met verzamelwaarde.

Volvo 850 T5-R

Deze Volvo 850 T5-R sedan uit 1995 wordt in Zweden te koop aangeboden via Mobile.de en heeft slechts 43.667km(!) ervaring. Volgens de verkoper betreft het een origineel exemplaar in nieuwstaat met zo’n beetje alle beschikbare opties.

De auto is afkomstig van de tweede eigenaar en staat nog volledig in de eerste lak, bovendien heeft deze altijd in de garage gestaan. Voor € 49.850 heb je de coolste Volvo in tijden in je garage staan. Een klein nadeeltje wat ons betreft, de automatische versnellingsbak.

Deel hieronder je mening over deze Volvo!

Tags from the story

1 Comment

  • Nice article about a very nice car. I own one too, a cream yellow estate.
    More and authoritative information (because it was directly sourced from the actual and originally involved product management at the time) about production numbers can be found here, already for quite some time actually;
    http://www.volvo850t-5r.com/production-numbers/
    Further: the badge on these cars says: T-5R, not T5-R. The story about Porsche is mostly myth. The tech underneath is for 99,99 percent equal to the regular T-5 from Model Year 1995, with exception of a mere temporary boost to 240 hp (regular 225) from a different curve in the RCU, the number of standard options and the specific T-5R interior that resembles some of Porsche’s colour and patternwise.

Comments are closed.