Volvo 740 2.0 16V Turbo

Dit moet wel de meest praktische stationwagon zijn ooit gebouwd met zijn vierkante vormen en enorme achterklep. De eerste plannen voor de Volvo 740 lagen in 1982 al op tafel, in 1985 werd het model geintroduceerd en werd deze naast de 760 gevoerd. De verschillen? De 740 was minder luxe en beschikte over over een viercilinder als basismotor in plaats van een V6. Daardoor werd de 740 beter betaalbaar. Die viercilinders. al dan niet uitgevoerd met een turbo, staan bekend als “Redblock” en bouwden door de jaren heen een ijzersterke reputatie op. De motoren bleken bij goed onderhoud werkelijk onverslijtbaar. Maar het waren niet alleen de motoren die ervoor zorgden dat de 740 uit steen gehouwen leek te zijn, ook de carrosserie was gemaakt van dik staal en de techniek liet je eigenlijk nooit in de steek. Pas vanaf 1986 werden alle Volvo’s verzinkt, de modellen voor die tijd wilden dus nog weleens gaan roesten.

Hoe cool is deze advertentie van de Turbo?

Volvo 740 Turbo ad

 

Er waren diverse snellere versies leverbaar met de 2.3 16v en 2.0 16v turbo als meest begeerlijke, al was het maar omdat de cilinderkop door Porsche ontworpen was! De 2.3 leverde 159pk en de 2.0 zelfs 200pk waardoor deze laatste in 8,5 seconden naar de 100 km/u sprintte.

HET AANBOD

Deze Volvo 740 2.0 16v Turbo uit 1990 met slechts 130.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Nederland. De auto is oorspronkelijk nieuw in Frankrijk geleverd en in 2003 naar Nederland geimporteerd. De huidige eigenaar is de derde eigenaar en geeft aan dat de Volvo zeer goed gedocumenteerd is en altijd goed is onderhouden. Onlangs heeft de Volvo nog een onderhoudsbeurt gehad. Wij konden in ieder geval geen tweede vinden in een dergelijke staat. Deze unieke Volvo met achterwielaandrijving staat te koop voor € 9.900. Zie HIER voor de advertentie op Autoscout24.nl.

Deel hieronder je mening over deze Volvo!

Tags from the story