Talbot-Lago T26 G Amiel

Deze Talbot Lago T26 Amiel wordt in Belgie te koop aangeboden door Historic Competition Services. De heer Amiel was de eerste eigenaar en woonde in het Franse Perpignan, hij nam de auto in 1947 in ontvangst. Overigens werd deze geleverd zonder carrosserie, dus enkel de motor en het chassis, met de bedoeling deze op maat te laten bouwen. Het chassis was ingekort en de motor was opgebouwd naar race-specificaties met een aluminium cilinderkop en speciale Weber DCO3 carburateurs. Ook beschikte het chassis over enorme remmen, een GP versnellingsbak en vele ander onderdelen van de raceafdeling van Talbot Lago.

Amiel zou de auto tot ongeveer 1970 in zijn bezit hebben voordat de heer Mette uit Zuidwest-Frankrijk in bezit kwam van de opmerkelijke auto. De zoon van Mette heeft niet lang geleden een interview gegeven en deze auto stond nog zeer helder op zijn netvlies, niet alleen vanwege het twijfelachtige uiterlijk maar zeker vanwege de indrukwekkende prestaties. Mette gebruikte de T26 maar beperkt en deze stond vooral in zijn museum tot begin jaren ’80, toen kocht een dealer de auto. Daarna kende de Talbot Lago meerdere eigenaren en belandde uiteindelijk in België waar deze werd ingezet bij historische races. De huidige eigenaar is een Nederlander die in 2015 en 2016 de Mille Miglia met het blauwe monster reed.

 

Tony Bianchi, een bekende Talbot Lago expert, heeft zich in de auto verdiept. Zijn bevindingen geven aan dat het chassis inderdaad zeer waarschijnlijk door de fabriek is ingekort gezien de professionele wijze waarop dat is uitgevoerd. De motor is eveneens nog origineel. Dan het vraagstuk van de opmerkelijke body? Vermoedelijk is deze door de lokaal bedrijf gemaakt gezien de matige kwaliteit van het staal. De verkoper geeft aan dat de auto momenteel uitstekend rijdt, zeer snel is een bovendien snel tot stoppen te krijgen is gezien de remmen. Het prijskaartje vermeldt 425.000 Euro.

Deel hieronder je mening over deze Talbot-Lago!

Tags from the story
0 replies on “Talbot-Lago T26 G Amiel”