Shelby Cobra 289

De AC Cobra 260 Mk1 kan gezien worden als de sterkere broer van de Britse AC Ace, een handgebouwde tweezitter met een buizenframe en aluminium body panels. We spreken nu over begin jaren ’60 terwijl de motor die gebruikt werd in de Ace dateerde van voor de tweede wereldoorlog, de Bristol zes-in-lijn motor. In 1961 zocht de Amerikaan Carrol Shelby contact met AC met het verzoek een auto voor hem te bouwen met ruimte voor een gemodificeerde V8 motor. AC ging akkoord onder de voorwaarde dat er een motor gevonden kon worden die aan de specificaties kon voldoen. Chevrolet werd benaderd, echter wilde men geen concurrentie creëren voor hun eigen Corvette. Het was juist Ford die de Corvette wilde beconcurreren waardoor een samenwerking met AC Cars en Shelby voor de hand lag.

Ac Cars monteerde in 1962 de eerste Ford small-block 4200cc V8 in het buizenframe van de AC Ace, de AC Cobra 260 Mk1 was geboren! Na wat testwerk en modificaties werd het chassis, zonder motor en versnellingsbak, per vliegtuig naar Shelby overgevlogen. In minder dan acht uur werd daar de V8 motor en versnellingsbak gemonteerd. AC Cars had tenslotte de meeste aanpassingen al gedaan zoals het plaatsen van een sterker differentieel achter zodat deze de brute kracht kon weerstaan. Zo werden er bijvoorbeeld ook aanpassingen gedaan aan het remsysteem en was de neus aangepast om extra ruimte te creëren voor het motorblok. Na het nodige testwerk kon de productie beginnen.

De eerste 75 stuks Van de AC Cobra 260 Mk1 werden geproduceerd met de Ford motor, echter nu met 4300CC. De benaming 260 is afkomstig van de 260 cubic inches per cilinder. De laatste reeks van de Mk1 werd afgeleverd met een 4700cc motor. In 1963 werd de Mk2 geintroduceerd. Totaal zouden er zo’n 528 stuks van de Mk2 geproduceerd worden tot aan de zomer van 1965.

De auto’s lieten uiteindelijk een gewicht zien dat maar liefst 227kg lager was dan die van de Corvette. Dat betaalde zich in 1963 meteen al uit door de overwinning te boeken op de Riverside International Raceway waarbij de AC niet alleen de Corvette achter zich liet maar ook de Jaguars, Porsches en Maserati’s.

De AC Cobra bleek alleen geen financieel succes te brengen waardoor Ford en Carrol Shelby besloten om vanaf 1967 geen AC’s vanuit Engeland te halen voor verdere montage en verkoop maar zelf de assemblage ter hand te nemen.

Shelby Cobra 289

Deze adembenemende Shelby Cobra 289 met chassisnummer CSX2433 wordt bij onze Oosterburen te koop aangeboden via Classic Driver. Het betreft een tweede generatie Shelby die gebouwd zijn tussen 1963 en 1965 met een Ford 289 in het vooronder en kent een mooie historie. In mei 1964 rolde deze uit de Engelse fabriek van AC, in juni werd deze verscheept naar de USA zodat deze aan zijn anabolenkuur kon beginnen. De auto kende diverse eigenaren waarbij Brook Perkins na een tijdje de auto voor straatgebruik te hebben ingezet besloot de circuits op te zoeken in 1965 met Jim Sutter en Rick Mandelson achter het stuur.

Nadat er vele roemruchte circuits zijn aangedaan deed Perkins de auto in 1968 weer van de hand aan een coureur. Daarna werd de Cobra weer naar de originele specificaties voor straatgebruik hersteld, in 1981 vond er een totaalrestauratie plaats. De toenmalige eigenaar hield de auto tot 1990 in zijn bezit. Daarna was het de beurs aan diverse verzamelaar die er in sommige gevallen succesvol mee waren in historische races. In die periode is er altijd uitstekend voor de Cobra gezorgd, kreeg deze nog 4 carburateurs aangemeten voor meer vermogen en is er nogmaals een restauratie uitgevoerd. De brute en tegelijk beeldschone CSX2433 wordt geleverd inclusief originele hardtop, de prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Shelby Cobra!

Tags from the story
,