Saab 92B 1954

De productie van de Saab 92 startte op 12 december 1949, het model was opvallend aerodynamisch voor die tijd met een Cw van 0,30, wat hetzelfde is als een Porsche 996 en zelfs minder dan een Ferrari F40. Nadat Saab merkte dat er geen interesse was voor de standaard versie werd besloten het model enkel als Deluxe variant te verkopen. Voorin lag een dwars geplaatste watergekoelde tweecilinder-tweetakt-lijnmotor die 25pk leverde, dit blok was gebaseerd op die van DKW. Daarmee wist de 92 een topsnelheid te bereiken van 105 km/u. De eerste exemplaren waren allemaal donkergroen, waarschijnlijk door een overschot aan legerverf afkomstig uit de productie van vliegtuigen in de oorlog. Het model was meteen succesvol in rally’s, slechts twee weken na de introductie finishte een 92 als tweede in de Rally van Zweden met Saab’s hoofdontwerper achter het stuur.

In 1955 kwam de opvolger, de Saab 93 uit, terwijl een doorontwikkelde 92 tevens in productie bleef, genaamd de 92B die tot 1957 van de band rolde. Dat was ook het moment dat er nieuwe kleuren leverbaar werden, overigens wel zeer beperkt met enkel grijs-groen en beige. Totaal werden er 10.128 exemplaren van de 92B gemaakt.

HET AANBOD

Deze Saab 92B uit 1954 met 119.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland. Volgens de verkoper is de Saab roestvrij en verkeert deze in een algehele goede staat. De auto zou eenmaal overgespoten zijn in de originele kleur en het interieur is al die jaren volledig origineel gebleven. In 2013 zijn er nog flink wat werkzaamheden uitgevoerd waardoor de Saab technisch helemaal perfect is. In 2015 is motor nog geheel gereviseerd en is de motorruimte van een nieuwe laklaag voorzien. In een dergelijke staat vind je ze bijna nooit, dit exemplaar is dan ook niet goedkoop met € 19.900.

Deel hieronder je mening over deze Saab!

Tags from the story