Datsun Fairlady 1600 Roadster

De Datsun 1500 Roadster, beter bekend als de Fairlady, werd in 1961 voor het eerst aan het grote publiek getoond op de Tokyo Motor Show enige maanden voor het debuut van zijn grootste concurrent, de MG B. Naast de MG moest de Fairlady het opnemen tegen de roadsters van Triumph, Fiat en Alfa Romeo. Onder de kap lag een 1500cc viercilinder in lijn met een enkele carburateur die 77pk produceerde. In 1964 werd er een tweede carburateur aan toegevoegd wat het vermogen deed stijgen naar 85pk. De 1500 was een driezitter door een unieke zit achter de voorstoelen voor een extra passagier. Met een gewicht van 870kg bereikte de 1500 een topsnelheid van 115 km/u. In 1963 werd de links gestuurde exportversie leverbaar. De laatste wijziging vond in 1965 plaats voordat de 1600 Roadster zich aandiende als opvolger. Het interieur kreeg een compleet nieuwe layout en de het achterzitje verdween. Op dat moment waren er 6.905 exemplaren van de 1500 gebouwd die bijna zonder uitzondering in de USA waren afgeleverd.

De benaming Fairlady was afkomstig van de toenmalige voorzitter van Nissan, de heer Kawamata, die in New York de musical My Fairlady had bezocht en daar zo van onder de indruk was dat hij besloot de sportwagens hiernaar te vernoemen. Echter associeerde de naam niet met een stoere open sportwagen en besloot men buiten Japan de naam “Sports” te gebruiken.

Zie hieronder voor rijdende beelden:

Datsun Fairlady 1600 Roadster

In 1965 werden er vele wijzigingen doorgevoerd met de Datsun Fairlady 1600 Roadster als resultaat. Een geheel nieuw 1600cc verscheen met 97pk wat de 1600 een topsnelheid bezorgde van 165 km/u. Uiterlijk waren de wijzigingen niet schokkend, het onderscheid was vooral af te zien aan de gewijzigde grille met 3 spijlen in plaats van rechthoekige mazen. De productie van de 1600, met de interne benaming SP311, liep door tot april 1970.

Deze Datsun Fairlady 1600 Roadster uit 1967 met 100.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Oostenrijk. De Datsun verkeert grotendeels in originele toestand en rijdt volgens de verkoper erg vlot en goed. Er is een nieuwe stoffen kap aangebracht. Volgens opgave een zeer mooie auto met een klein beetje patina. De prijs lijkt redelijk met € 14.500. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story