Porsche 968 Turbo RS

De Porsche 968 is één van de meest onderschatte Porsches in de geschiedenis. In de korte tijd dat de 968, tussen 1992 en 1995, in verkoop was werd het niet de verkoophit waar Porsche op gerekend had als opvolger van de 944. Vandaag de dag weten liefhebbers het model beter op waarde te schatten met stijgende prijzen als gevolg.

De Porsche 968 werd gepresenteerd als opvolger van de 944, feitelijk was het meer een doorontwikkeling van de 944. Toen Porsche de opvolger van de 944 S2 aan het ontwikkelen was bleek dat er ongeveer 80% van de componenten vervangen moesten worden om een waardige opvolger neer te zetten. Toen werd besloten het model onder de naam 968 in de markt te zetten terwijl er nog steeds 20% van de onderdelen uitwisselbaar waren met de 944. De 944 en de voorganger 924 werden geproduceerd in de Audi Fabriek in Neckarsulm, voor de 968 besloot Porsche de productie in eigen huis te houden, de Porsche fabriek in Zuffenhausen.

Juist vanwege de jarenlange technische perfectionering, luxe uitrusting, praktische bruikbaarheid, de ideale gewichtsverdeling met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen is het op papier één van de fijnste Porsches ooit gebouwd. De instapper kon echter qua imago niet op tegen zijn legendarische grote broer, de 911.

De Porsche 968 Turbo S is echter van een ander caliber, daar lepelde de Duitse fabrikant namelijk een turbomotor in de carrosserie van de 968 CS. Met een vermogen van 305 pk en 500 Nm koppel leverde de RS serieuze prestaties met sprint van 0 naar 100 in 4,7 seconden. De snelheidsmeter stopte bij 280 km/u. Het model was voor weinigen weggelegd omdat Porsche slechts 16 exemplaren bouwde, bedoeld voor het Europese vasteland. Baas boven baas was de Porsche 968 Turbo RS die verder gestript was voor de racerij en het schopte tot 340pk, of zelfs 350pk in de versie die op Le Mans reed. Slechts 4 exemplaren zijn er gebouwd van de RS!

porsche-968-turbo-rs-05

Porsche 968 Turbo RS

Deze Porsche 968 Turbo RS is één van die originele 4 exemplaren en wordt nu te koop aangeboden in Engeland door Gmund Cars. De kans dat je een dergelijke auto nog een keer kan aankopen is nagenoeg nihil. Dit exemplaar in Speed Gelb is voor het eerst geregistreerd op 1 januari 1993 en betreft de tweede auto die Porsche bouwde. Bijzonder is dat het de enige straatlegale RS betreft, volgens de verkoper produceert de zeldzame 968 een bloedstollende 480pk. Dat is veel meer dan standaard dus er zullen de nodige ingrepen hebben plaatsgevonden.

Hoe luid zo’n RS is? Check deze video!

Met ruim 15.000km op de teller en na overboeken van omgerekend ongeveer € 875.500 kan je deze unieke Porsche bezitten.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story