Porsche 964 RS ClubSport M003

De Porsche 964 kwam in 1988 op de markt als opvolger van het Porsche 911 G-Model, die op dat moment al 15 jaar in nagenoeg ongewijzigde vorm verkocht werd. Eind jaren ’80 verkeerde Porsche in een crisis, mede doordat de verkopen van de succesvolle 944 sterk terugliepen. Om het tij te keren moest er een nieuw model van de 911 verschijnen waar de kopers ook echt behoefte aan hadden. Qua know-how kon men teruggrijpen naar de legendarische Porsche 959 waardoor de 964 ook echt flinke stappen vooruit maakte. Naast de afgeronde bumpers kende de 964 veel nieuwe techniek onderhuids. Zo werd het model standaard geleverd met stuurbekrachtiging en ABS. Ook het lichtmetalen onderstel was volledig nieuw, evenals de 3.6 liter boxermotor. Voor het eerst kwam er ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar. Vermogens varieerden van 250pk voor de Carrera 2 tot 260pk voor de Turbo.

De 964 RS verscheen in 1991 en was een lichtere en sportievere versie waar gewicht was bespaard door voorzieningen als elektrische ramen, luxe stoelen, airco en geluidsisolatie weg te laten. De RS leverde 256PK en kostte zo’n € 22.000 meer dan de Carrera 2. De meest extreme variant, en volgens ons de lekkerste, is de RS N-GT (ook wel RS ClubSport genoemd) wat feitelijk een raceauto voor de openbare weg is. Slechts 290 exemplaren zijn er van deze hardcore RS gebouwd waarbij je in het interieur tegen het metaal in zit te kijken, een rolkooi is aangebracht, zespuntsgordels en brandvrije kuipstoelen zijn gemonteerd. Om het af te maken heeft Porsche een 40% sperdifferentieel gemonteerd in de ClubSport. Overigens was het niet makkelijk om in alle landen een toelating voor de openbare weg te krijgen.

HET AANBOD

Deze Porsche 964 RS ClubSport M003 is al een spectaculair aanbod gezien de beperkte oplage, het feit dat dit exemplaar met maar 3.800km(!) te koop wordt aangeboden is een unicum! De RS is nieuw in Duitsland geleverd in 1992 en wordt door de eerste eigenaar aangeboden. Door de extreem lage kilometerstand verkeert de ClubSport in nieuwstaat. Als je jezelf eigenaar wil noemen van deze RS, en dat wil je, moet je wel flink de portemonnee trekken. De vraagprijs is een flinke € 650.000, wel onderhandelbaar 😉

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story

1 Comment

  • Waarlijk een schitterde auto, met zo’n lage km-stand is ie gewoon nieuw. De prijs is vast conform de marktwaarde maar voor mij echt te hoog gegrepen…

Comments are closed.