VW Kever 1200 Jubilee NIEUW

Dit is met zekerheid één van de bekendste en tevens langst geproduceerde auto’s ooit! De Volkswagen Kever is gebouwd van 1938 tot 2003 en is uitgegroeid tot een icoon. Tot 1967 stond het model bekend als de Typ 1, 1200 of 1300 waarbij de benaming was afgeleid van de motorinhoud. Bronnen vermelden dat de New York Times waarschijnlijk de eerste was die met de benaming “Beetle” kwam. Uiteindelijk zouden er meer dan 20 miljoen exemplaren geproduceerd worden.

De geschiedenis begint met een opdracht van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche om een auto voor het volk te maken. Er werd een viercilinder boxermotor achterin geplaatst. Echter door de oorlogsindustrie was er weinig capaciteit om de productie grootschalig op te starten, pas na de oorlog liepen er grote aantallen van de band. De eerste modellen hadden geen achterruit, natuurlijk was dit erg onhandig en werden er twee kleine ruitjes in de vorm van een bril geplaatst wat de bijnaam “brilkever” opleverde.

Begin jaren ’50 werd de achterruit vergroot met 50% wat het model de bijnaam “Ovaaltje” opleverde. Door de jaren heen werden er steeds weer verbeteringen uitgevoerd. Zo was de enige overeenkomst tussen het model uit 1949 en de Kever uit 1970 een rubberen afdichtstrip  van de motorkap.

De laatste Kever werd gebouwd in Mexico op 30 juli 2003. Daarvoor was de productie in Duitsland al gestopt toen de Volkswagen Golf zich in 1974 als opvolger aandiende.

VW Kever 1200 Jubilee NIEUW

Deze VW Kever 1200 Jubilee wordt in eigen land te koop aangeboden door Alphons Ruyl Fine Classics. De Kever is afkomstig uit de showroom van een Italiaanse Volkswagen dealer en heeft slechts 175km op de teller. De productiedatum is september 1987, in 1992 is de auto voor het eerst op kenteken gezet.

VW Kever 1200 Jubilee 02

De Jubilee was de allerlaatste officieel voor Europa bedoelde Kever, de productie vond toen al plaats in Mexico. Volgens de verkoper is de auto volledig origineel en zijn alle boekjes, sleutels, type plaatjes, stickers en gereedschap aanwezig. De VW staat zelfs nog op de eerste banden en zit de fabriekscoating en wax nog op het chassis en technische componenten. Voor € 34.500 heb je dit belangrijke hoofdstuk uit de autogeschiedenis in hagelnieuwe staat in je garage staan.

Deel hieronder je mening over deze VW Kever!

Tags from the story