Porsche 964 Carrera 2, de perfecte imperfectie

Historie Porsche 964

De Porsche 964 is een voornaam familielid uit de legendarische 911-reeks en werd geproduceerd van 1989 tot 1993. Ten opzichte van zijn voorgangers was het een ware revolutie, al was dat aan het uiterlijk niet meteen te herkennen. Toch was zo’n 85% van de 964 veranderd, met name onderhuids. De nieuwe 911 was met name herkenbaar door de grotere afgeronde bumpers en nieuw vormgegeven spiegels. Nieuwigheden als een aluminium chassis met McPherson veerpoten voor, stuurbekrachtiging, ABS, automatische temperatuurregeling en een spoiler die omhoog kwam bij meer dan 80 km/u zetten de toon voor de latere generaties van de 911. Ook werd voor het eerst een automaat leverbaar, de Tiptronic. Achterin lag een nieuwe 3.6 liter motor met dubbele ontsteking met klopregeling en een drie-weg katalysator. Het was voor het Duitse merk tevens hun eerste model in serieproductie met vierwielaandrijving (optioneel leverbaar), een techniek die veel overeenkomsten had met die uit de de Porsche 959, waardoor de typebenaming Carrera 2 en Carrera 4 hun intrede deden.

Video:

Omdat Porsche door tegenvallende verkopen halverwege de jaren ‘80 vreesde dat de 911 weleens een uitstervend ras zou kunnen worden hing er veel af van de 964 voor het concern. De nieuwe 911 bleek een instant succes met ruim 62.000 geproduceerde exemplaren en een nieuwprijs destijds van DM 116.000.

Zoals gebruikelijk bij de 911-reeks was ook de 964 in veel varianten leverbaar zoals o.a.:

• Carrera 2, met achterwielaandrijving

• Carrera 4, met vierwielaandrijving

• 964RS, een snellere en lichtere uitvoering van de Carrera

• 964 Speedster

• Turbo, de snelste en meest luxe uitvoering

• Turbo S, een Turbo met meer vermogen

Door de echte liefhebbers wordt dit model vandaag de dag nog altijd gezien als een icoon en één van de meest karakteristieke uit de serie. De combinatie van perfecte rijeigenschappen, het “pure” 911 gevoel en een ontwerp dat heel dichtbij het origineel staat maakt dat het een veelgezochte klassieker is die de afgelopen jaren een flinke waardestijging heeft laten zien.

• Technische gegevens van de Porsche 964 Carrera 4 (MJ 1989):

• Cilinderinhoud: 3.600 cm³

• Vermogen: 184 kW (250 pk) bij toerental: 4.800 t/min

• Max. koppel: 310 Nm bij 4.800 t/min

• Topsnelheid: 260 km/h

• Acceleratie (0-100 km/h): 5,7 s

• Leeggewicht: 1.450 kg (Carrera 4 Coupé)

Porsche 964 Carrera 2, de perfecte imperfectie

Deze Porsche 964 Carrera 2 uit 1990 wordt te koop aangeboden namens onze opdrachtgever in eigen land. De rode Elfer laat zich het beste omschrijven als de perfecte imperfectie, net zoals de schoonheid van dat ene fotomodel of die felbegeerde filmster juist in de imperfecte details gaat zitten. Door de specificaties is deze 964 namelijk gemaakt om te doen waar deze Porsche juist zo goed in is, rijden en met volle teugen genieten! Het sturen is geweldig doordat deze uitstekend uitgelijnd is, strak schakelt en beschikt over een verlaagd sportonderstel met origineel sperdifferentieel, het sensationele zescilinder boxer geluid uit de Cup-uitlaat maakt de rijbeleving compleet. Daarnaast loopt de motor fabelachtig en trekt deze gretig, geen wonder aangezien de teller pas op 59.000 mijl staat.

Porsche 964 Carrera 2 15 Porsche 964 Carrera 2 11

Porsche 964 Carrera 2 02 Porsche 959 12

Porsche 964 Carrera 2 04 Porsche 964 Carrera 2 13

De rode lak is strak, kent een mooie glans en maakt de aantrekkingskracht compleet. Tot zover de perfectie, je vraagt je waarschijnlijk af waar de imperfectie in zit? De Porsche is nieuw geleverd in Canada, daar is de onderhoudshistorie niet gedocumenteerd is en heeft een enthousiaste Canadees weleens iets geraakt aan de voorzijde, ook wil de motor weleens een druppeltje olie verliezen. Het is bijvoorbeeld een ideale basis voor de handige sleutelaar of als rally- of circuit-auto. Een bijkomend voordeel van perfecte imperfectie is dat een vuiltje of krasje het grote genieten niet in de weg staat en de aankoop redelijk betaalbaar blijft met een prijs van € VERKOCHT. Daarvoor wordt de auto geleverd op zijn originele 16” velgen, een set gerestaureerde Cup-velgen (zoals op de foto’s) met banden kan geleverd worden tegen een meerprijs. Interesse? Neem hier contact met ons op.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story