BMW Z3 Coupé 2.8 **VERKOCHT**

De historie van de Z3 Coupe is op zijn minst bijzonder te noemen. BMW is namelijk nooit voornemens geweest om een andere variant dan de roadster op de markt te zetten. Vijf BMW ontwerpers dachten daar anders over, zij zijn in hun vrije tijd begonnen met het Coupe project. In de ondergrondse parkeergarage van BMW begon men met klei en hout, zonder computer, te ontwerpen aan een 1:1 schaalmodel. Dat model werd vervolgens getoond aan het hoofd van de ontwikkelafdeling, Wolfgang Reitzle. Deze was onder de indruk en gaf groen licht. De raad van bestuur moest nog wel overtuigd worden van de financiële haalbaarheid. Deze werd vergroot door veel onderdelen te delen met de roadster. De stijfheid van de Coupé werd door het toevoegen van het dak 2.7 keer zo groot. Dat zorgde voor een zeer strak sturende auto. Omdat de auto als echte sportauto in de markt werd gezet waren er alleen zescilinder motoren leverbaar.

Het model was een grote verrassing voor BMW liefhebbers en de pers aangezien het al meer dan 50 jaar geleden was dat BMW een dergelijke sportwagen had gebouwd. Het ontwerp leidde tot veel discussie, iets wat BMW goed aanvoelde. De tagline bij de introductie onderschreef dit ook: “This car is not built to be everyones’s darling”. Liefhebbers echter herkenden er legendarische “shooting brake”-achtige modellen in als de Volvo ES 1800 of de Jaguar E-Type.

Er zijn uiteindelijk 23.316 exemplaren geproduceerd tussen 1998 en 2000. In Nederland was de Z3 Coupe relatief duur, in 1998 kostte de basisversie (de 2.8 liter) al rond de 90.000 Gulden, de snellere 3.0 liter was nog eens flink duurder. Het gevolg was dat er in ons land weinig auto’s op kenteken zijn geregistreerd en er nu meer geïmporteerde exemplaren rondrijden dan origineel Nederlandse. Totaal zijn er 237 in Nederland op kenteken gezet waarvan het merendeel met de 2.8 motor.

BMW Z3 Coupé 2.8

Deze BMW Z3 Coupe 2.8 met handbak wordt door ons te koop aangeboden en betreft onze eigen company car. De unieke youngtimer werd op 18 februari 2000 voor het eerst op kenteken gezet net over de grens in Duitsland. De eerste eigenaar had smaak en bestelde de Z3 in Cosmoschwarz metallic met zwart leren bekleding en schitterende lichtmetalen velgen. Andere begeerlijke opties zijn het glazen dak, een Harman Kardon hifi-installatie met originele BMW Business radio. Later is daar nog een cruise control aan toegevoegd, een optie die niet vanaf fabriek leverbaar was bij de Z3. Op 15 februari 2007 werd de coupe op kenteken gezet in Nederland.

 

Techniek

De huidige tellerstand is 151.500km waarbij de onderhoudshistorie grotendeels is gedocumenteerd in de vorm van het onderhoudsboekje en facturen zoals hieronder is te zien:

  • 17-12-2002 bij km-stand 27.136 (Autohaus Kruft in Oberhausen)
  • 12-2003 bij km-stand 46.875 (Porsche Zentrum Solingen)
  • 25-08-2004 bij km-stand 67.582 (Autohaus Kruft in Oberhausen)
  • 19-01-2005 bij km-stand 75.647 (APK)
  • 19-01-2007 bij km-stand 90.073 (Mr. Wash in Dusseldorf)
  • 15-02-2008 bij km-stand 102.757 (BMW-dealer Breeman)
  • 29-03-2008 bij km-stand 105.000
  • 24-02-2012 bij km-stand 136.192 (BMW Z3 Specialist Van Vuuren)
  • 21-09-2013 bij km-stand 144.602 (Gerrit Jonkers, Waardenburg)
  • 25-11-2013 bij km-stand 145.167, diverse reparaties (Gerrit Jonkers, Waardenburg)
  • 10-09-2014 bij km-stand 148.934 (Gerrit Jonkers, Waardenburg)
  • 03-03-2016 bij km-stand 151.561, diverse reparaties (Garage Roos)
  • 17-04-2018 bij km-stand 154.900, mechanisme glazen dak vervangen (Garage Roos)

Exterieur

De BMW is schadevrij en de lak kent nog altijd een mooie glans, uiteraard zijn er wel wat gebruikssporen te zien. Echter niet meer dan je van een auto van deze leeftijd mag verwachten. Alle naden zijn regelmatig en de rubbers zijn in goede staat.

Interieur

In het interieur vind je zwart leer van een zeer hoge kwaliteit en kan nog jaren moeiteloos mee. Het dashboard is voorzien van eigentijds houtfineer en een originele BMW Business radio-/cd-speler. We durven te stellen dat het interieur er uitstekend uit ziet en bijna aan doet aan een nieuwe auto.

 

De optielijst vanaf fabriek is als volgt:

  • 260: airbags zijkant voor bestuurder en passagier
  • 268: lichtmetalen velgen
  • 305: centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • 314: verwarmbare ruitensproeiers
  • 345: chrome line interieur
  • 403: glasdak elektrisch
  • 413: net bagageruimte
  • 435: houtfineer dashboard
  • 464: stoelverwarming links en rechts
  • 530: airconditioning
  • 550: boordcomputer
  • 658: radio cd-speler BMW Business RDS
  • 674: Hifi-systeem Harman Kardon
  • 710: //M-stuurwiel
  • 801: Duitse uitvoering
  • + cruise control

De auto verkeert in een zeer goede staat; rijdt, stuurt en remt erg goed. Bovendien verveelt het heerlijke geluid van de zescilinder-in-lijn nooit en is het een waardevaste investering met potentiële waardestijging. De vraagprijs van deze coole youngtimer is op aanvraag. Interesse? Neem contact op met Robert Haagsma, tel. 06-24 113 793 of laat je gegevens achter op het contactformulier.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story