Porsche 944 S2 3.0

De Porsche 944 is gebouwd van 1982 tot 1991 als vervanger van de 924. Het uiterlijk van de 944 had veel overeenkomsten met zijn voorganger, het grootste onderscheid waren de uitgebouwde wielkasten de achterspoiler terwijl onderhuids de 944 veel moderner, betrouwbaarder en sneller was vergeleken met het instapmodel. Onder de lange motorkap lag een vier-in-lijn motor die gebaseerd was op een halve V8 uit de Porsche 928, overigens waren er weinig onderdelen met dat blok uitwisselbaar.

Echte Porsche puristen hebben de 944 nooit als “echte” Porsche gezien omdat deze de motor niet zoals de 911 aan de achterzijde had. Vandaag de dag staat de 944 in een ander daglicht en weten Porsche-liefhebbers het model steeds beter te waarderen, en terecht zoals uit dit artikel over de Porsche 944 S2 blijkt.

Zoals vaak bij Porsche zijn de modellen die bijna uit het programma lopen het lekkerst, dat is bij de 944 niet anders toen in 1989 de 944 S2 werd geïntroduceerd. De S2 kenmerkte zich door de afgeronde afwijkende voorspoiler die hij deelde met de krachtigere Turbo, ook beschikt deze laatste serie van de 944 over het vernieuwde interieur dat maar niet echt aan veroudering onderhevig lijkt te zijn. Onder de kap lag een 2.990cc liter viercilinder motor, destijds de grootste viercilinder, waar zo’n beetje alles aan was vernieuwd en tevens werd gebruikt als basis voor zijn opvolger, de Porsche 968.  Het is een zeer fijn blok door zijn hoge koppel die dankzij de 16-kleppen ook nog eens bereid is flink toeren te draaien. Prestaties: 211pk, 280Nm bij 4.100 toeren en een topsnelheid van 240 km/u! Niet alleen de motor was nieuw, ook monteerden de Duitsers grote vier-zuiger remklauwen van aluminium, een verbeterde wielophanging, nieuw uitlaatsysteem en luchttunnels voor het koelen van de remmen. Maar waar de 944 echt in uit blinkt is de perfecte 50/50 gewichtsverhouding, iets waar een 911 jaloers op kan zijn.

Porsche 944 S2 3.0

Deze Porsche 944 S2 3.0 uit 1991 wordt in eigen land te koop aangeboden via Marktplaats met kilometerstand 229.750km. De S2 is nieuw geleverd aan de Porsche fabriek zelf waarbij deze de eerste drie jaar van zijn loopbaan werd ingezet als demonstratie-auto door één van de managers. Volgens de verkoper is de historie compleet en is er de laatste jaren veel onderhoud uitgevoerd, getuige de facturen. Alle boekjes zouden aanwezig zijn evenals garantiebewijzen en twee sets sleutels.

porsche-944-s2-08

Mede dankzij de Koni geel schokbrekers zou de auto strak sturen, het sperdifferentieel (M220) voegt alleen maar meer rijplezier toe! De originele velgen zijn gerestaureerd, de laklaag is een keer opnieuw aangebracht in de originele Kobaltblau kleur. De vraagprijs is € 19.500. Met dank aan Kistemaker voor de tip.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story