Porsche 911 T/R Ex Paddy McNally

Porsche 911 T/R

Volgend na de extreme Porsche 911 R uit 1967, die nooit is gehomologeerd en daarom in de GTP klasse door de FIA werd ingedeeld, wilde het Duitse merk competitief zijn in de Group 3 en GT klasse tot 2.000cc in 1968. Daarvoor werd body van de Porsche 911T van stal gehaald omdat deze 52kg lichter was dan die van een 911S. De Porsche 911 T/R werd de eerste door de fabriek gebouwde versie van de 911 die gehomologeerd werd.

Het was een zeer effectief apparaat met een lichtgewicht body en een minimalistisch interieur, bovendien was elke vorm van isolatie weggelaten. Er waren twee motoren leverbaar, de standaard motor uit de 911S die 160pk leverde of je bestelde een exemplaar met Rally-Kit. Die kit zorgde voor een vermogen van 180pk, echter 210pk was ook haalbaar. Overige kenmerken van de 911 T/R waren een rolkooi, 100 liter tank, korte “Nürburgring” gear ratio’s met een limited slip differentieel en een competitie sportuitlaat. Totaal zouden er 28 exemplaren van deze begeerlijke 911 zijn gebouwd tussen 1967 en 1968 waarvan vier exemplaren met het stuur aan het rechterzijde.

Porsche 911 T/R Ex Paddy McNally

Deze Porsche 911 T/R Ex Paddy McNally uit 1967 wordt in Engeland te koop aangeboden door Maxted-Page. De uiterst zeldzame 911 werd nieuw besteld door Paddy McNally in November 1967 in Silver Metallic en het stuur aan de rechterzijde. De motor zou tot het maximale conform de “Carrera 6” specificaties getuned zijn waardoor deze zo’n 210pk zou leveren. McNally en Digby Martland reden met de auto in het seizoen 1968/69 de  Winter Springbok Series die ze meteen wonnen. In 1969 kwam de Porsche in handen van diverse eigenaren die er bekende evenementen mee aandeden zoals de Targa Florio en Le Mans.

screen_shot_2014-10-24_at_11-57-56

square_rear square_front

Gedurende zijn loopbaan is deze actief geweest in de racerij, in 2012 werd de huidige verkoper benaderd om een bare metal restauratie uit te voeren. Het resultaat was dat deze in 2014 werd tentoongesteld in zijn oude glorie in het Porsche Museum in Stuttgart. De auto is zeer goed gedocumenteerd en beschikt over FIA papieren. Dit is werkelijk een unieke kans voor de Porsche verzamelaar om deze zeldzame 911 met racehistorie aan de verzameling toe te voegen. De prijs is op aanvraag en vermoedelijk astronomisch hoog.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story