Porsche 911 3.3 Turbo

De Porsche 930 Turbo is voor velen het hoogtepunt uit de 911 reeks. Ver voor de introductie op de Autosalon van Parijs deden er al geruchten de ronde dat Porsche met ‘iets groots’ zou komen. Dat varieerde van een Formule 1 project tot een wijziging van eigendom van Porsche. Het werd deze brute 930 Turbo, eigenlijk een homologatiemodel om te kunnen racen in het Group 4 rallykampioenschap. Daarvoor moest men minimaal 400 exemplaren bouwen, echter de vraag bleek veel groter te zijn. Halverwege 1975 waren er al 400 stuks verkocht en dus besloot men de 930 te blijven bouwen. Echter was Ferry Porsche het niet eens met de CEO over de vorm waarin de Turbo op de markt moest verschijnen. Ferry wilde een gestripte RS-achtige versie, de CEO een luxe GT-achtige uitvoering. De CEO zou gelijk krijgen en zo kennen we de 930 dan ook nu.

Achterin lag een 3.0 liter Turbo motor met 260pk, opvallend was de enorme spoiler achterop de motorklep. Men adverteerde met de slogan: ‘Exclusive. Explosive. Expensive’, wat zo’n beetje alles zegt over de 930. Ook de pers was erg enthousiast, zo schreef het Britse Motor Magazine: ‘the best example of precision engineering on four wheels’. Echter was het geen lieverdje om mee te rijden, de 930 stond er om bekend dat de turbo er nogal abrupt in knalde. Veel bestuurders konden hier, samen met het flinke vermogen en de motor achterin, niet mee omgaan met een aantal fatale ongelukken tot gevolg. Dat leidde tot diverse rechtzaken in de USA en uiteindelijk tot het aanbieden van rijtrainingen voor kopers aldaar.

Vanaf 1978 vond er een upgrade plaats naar 3.3 liter waardoor de zescilinder boxer een vermogen leverde van 300pk. In 1985 werden er nog een aantal cosmetische veranderingen doorgevoerd. De laatste modellen rolden in 1989 van de band.

Filmpje!

HET AANBOD

Deze zwarte Porsche 911 3.3 Turbo uit 1983 heeft slechts 48.800 op de teller staan en wordt te koop aangeboden in Nederland. De Elfer is nieuw geleverd in Italië. Tot begin vorig jaar is deze in bezit geweest van de eerste eigenaar en is de auto naar Nederland gehaald. Alles is origineel en in perfecte staat, aldus de verkoper. Enkel het stuurwiel is opnieuw bekleed. De Italiaanse documentatie is aanwezig, evenals de onderhoudsboekjes en de gereedschapsset. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie van Prins Classics.

Deel hieronder je mening over deze Elfer!Porsche 911 3.3 Turbo 03

Porsche 911 3.3 Turbo 02

Porsche 911 3.3 Turbo 01

Tags from the story