Porsche 911 3.0 ST Recreation

In 1967 wilde Porsche de grenzen verkennen van de 911 met een aantal speciale in kleine oplage gebouwde versies. De eerste in de reeks was de Porsche 911R waarbij de nadruk lag op gewichtsreductie, in eerste instantie werden er 4 prototypes gebouwd. Uiteindelijk zijn er zo’n 20 stuks gebouwd voor eigen klanten. De R mag gezien worden als de grondlegger van 40 jaar dominantie op de circuits in de GT-klasse. In 1970 diende de 911 S/T zich aan, feitelijk een doorontwikkelde R met een 2.3 of 2.5 twin spark motor met een zeer stevig vermogen voor die tijd, 260pk! De deurpanelen en de wielkasten werden gemaakt van aluminium terwijl de bumpers en kofferdeksel uit een lichtgewicht kunststof werd uitgevoerd. De 911 S/T werd met name ingezet in rally’s, successen bleven niet uit met o.a. de Zweed Bjorn Waldegaard achter het stuur. Daarnaast werden er successen geboekt in de 6-uurs van Daytona, 12-uurs van Sebring, de Targa Florio en de 1000km van de Nurburgring. Exacte productieaantallen zijn niet bekend, waarschijnlijk zijn er rond de 30 exemplaren gebouwd. Daarmee kom je bijna nooit een echte S/T tegen op de aanbodsites, vanwege de perfecte verhoudingen en het stoere voorkomen is het een geliefd model als basis voor replica’s.

Porsche 911 3.0 ST Recreation

Deze Porsche 911 3.0 ST Recreation wordt te koop aangeboden in het zuiden van Nederland door Carconnect. De gele racer is in 2013 professioneel gebouwd door Speedservice, een gerenommeerde Porsche specialist. Achterin ligt een 3.0 Carrera blok met carburateurs en elektronische ontsteking, goed voor een vermogen van 275pk! De stopkracht wordt verzorgd door de remmen van een Turbo waar ook het stuurhuis van afkomstig is.

 

Het dak heeft men lichter weten te maken door toepassing van kevlar, de motorkap is gemaakt van carbon. Na de opbouw is er slechts 15.000km met de ST gereden en komt deze weer beschikbaar voor een nieuwe gelukkige eigenaar voor € 119.500.

Deel hieronder je mening over deze Porsche!

Tags from the story