Nash Healey Roadster Sport Series 1

De Nash-Healey is een tweezits sportauto voortkomend uit een Engelse-Amerikaanse samenwerking en is geproduceerd tussen 1951 en 1954 vooral voor de Amerikaanse markt. Het was de eerste naoorlogse Amerikaanse sportauto, technisch was deze gebaseerd op een Nash Ambassador gecombineerd met een Europees chassis en body. De Roadster moest de gangmaker worden voor de minder exotische Nash-modellen. De Amerikaanse CEO van Nash-Kelvinator en de Engelse Donald Healey ontmoetten elkaar tijdens een trip op de Queen Elizabeth van Amerika naar Engeland. Healey, een Engelse producent van sportauto’s, was daar geweest voor een poging Cadillac motoren in te kopen wat helaas niet gelukt was. De twee werden vrienden en smeedden een plan om gezamenlijk een auto te bouwen. Het eerste prototype werd getoond tijdens de Autosalon van Parijs in 1950, het eerste productiemodel werd aan het Amerikaanse publiek voorgesteld tijdens de Chicago Autoshow in 1951. Het resultaat? Een 3.85 liter zescilinder in lijn met 125pk uit de Nash Ambassador die door Healey verder werd aangepast en geplaatst werd in een verbreed Healey Silverstone chassis. Het ontwerp van de aluminium body was afkomstig van Healey zelf en geproduceerd door Panelcraft Sheet Metal in Birmingham. De gehele assemblage vond plaats in de fabriek van Healey. Vervolgens werden de complete auto’s verscheept naar de USA en verkocht via het netwerk van Nash dealers.

De auto verwierf bekendheid door zijn optreden in een aantal afleveringen van The Adventures of Superman met Clark Kent achter het stuur. Daarnaast werd de Roadster ingezet als Pace Car tijdens de Carrera Panamericana in 1951, één van de meest gevaarlijke races ter wereld, waar de Nash continue voor alle raceauto’s uit reed om de weg vrij te maken. Daarna zou de auto nog succesvolle optredens verzorgen in onder andere de Mille Miglia en de 24-uurs van Le Mans.

Het aantal verkopen was echter zeer beperkt met slechts 104 stuks in 1951. Totaal zouden er 506 stuks (roadsters en coupe’s) de fabriek hebben verlaten tot en met 1954. De beperkte aantallen had waarschijnlijk ook te maken met de prijs die op dat moment bijna twee keer zo hoog was als die van een Chevrolet Corvette of een Ford Thunderbird.

In 1952 werd het ontwerp licht aangepast door het Italiaanse Pininfarina, daarbij werden de aluminium bodypanels vervangen door staal. Dat maakte de eerste serie tot de meest begeerlijke gezien zijn lagere gewicht.

HET AANBOD

Deze Nash Healey Roadster Sport Series 1 uit 1951 met een roemrijk sportverleden wordt te koop aangeboden in Engeland. De kilometerteller geeft een bescheiden 140.013km aan. De auto zou maar liefst zes keer deel hebben genomen aan de Mille Miglia. Daar zou de auto als beste resultaat als 30e zijn geëindigd op een startveld van 400 deelnemers waarvan 178 deelnemers de race uitgereden hebben. Volgens kenners zouden er maar 20 exemplaren bewaard zijn gebleven van de begeerlijke eerste serie. Daarvan zouden er maar 7 stuks in een rijdende staat verkeren. Leuk om te weten is dat 3 stuks daarvan weer recent hebben deelgenomen aan de Mille Miglia en deze met succes hebben uitgereden. Met recht een zeer zeldzame auto dus!

Deze auto met chassisnummer 2015 motornummer NHA 1194 is geregistreerd in Engeland en is één van die recente deelnemers aan de Mille Miglia. Vanzelfsprekend beschikt de auto dan ook over de benodigde FIVA-papieren. Momenteel wordt de Nash onderworpen aan een lichte restauratie waarbij met name de elektriciteit, versnellingsbak, aandrijving en de koppeling worden aangepakt. Daarnaast wordt er een servicebeurt uitgevoerd. Het lakwerk zou zeer fraai zijn met een charmant patina. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze Nash!

Tags from the story