Ferrari 412i

De Ferrari 400i werd in 1976 geintroduceerd als eerste Ferrari met een automatische versnellingsbak. Ondanks dat het model ook met een handgeschakelde bak verkrijgbaar was verkocht juist de automaat veruit het beste. Het zou het langst geproduceerde model uit de geschiedenis worden van Ferrari toen in 1989 de productie tot een einde kwam.

Van de 400 met handbak zijn slechts 422 exemplaren gebouwd en terugkijkend de meest begeerlijke versie. De 3 traps automaat was namelijk afkomstig van General Motors en deed de sportieve rijbeleving voor een groot deel teniet. Het ontwerp door Pininfarina is destijds niet erg positief ontvangen maar blijkbaar is het een ontwerp dat tijdloos is en wellicht door de jaren heen gerijpt is want de model mag op steeds meer liefhebbers rekenen. Wat weer gevolgen heeft voor de prijsontwikkeling.

Onder de kap ligt een dikke V12 waar Ferrari bekend om staat. Bij de 400i zijn de carburateurs vervangen door Bosch brandstofinjectie. De motor leverde 310pk wat de auto in staat stelde een topsnelheid te bereiken van 240 km/u.

In 1985 kwam de 412 ten tonele met een sterkere 340pk motor, eveneens verkrijgbaar met een handbak en automaat. Het was bij deze auto voor het eerst dat er ABS werd toegepast in een Ferrari. Uiterlijk verschilt de 412 nauwelijks van de 400. Totaal zijn er 576 van dit type gebouwd tot in 1989.

Filmpje!

De 400 en 412 zijn typisch “love it or hate it” modellen wat ook blijkt uit de kritieken van de pers. Zo noemde Jeremy Clarkson in zijn boek “Crap Cars” de Ferrari 400 “awful in every way”. Daarentegen beschreef de gerespecteerde UK Motoring journalist L.J.K. Setright van CAR Magazine het model juist als “one of the few most beautiful, and one of the two most elegant, bodies ever to leave the lead of Pininfarina’s pencilling vision”.

HET AANBOD

Deze Ferrari 412i met automaat uit 1987 in zwart metallic met beige leren interieur is nieuw geleverd in Zwitserland en wordt nu te koop aangeboden in Nederland. Gedurende zijn loopbaan in Zwitserland is de Ferrari altijd onderhouden door de Ferrari dealer. In 1999 kwam de auto in handen van de Nederlandse eigenaar die deze aan zijn verzameling toevoegde. De 412i werd voornamelijk ingezet als vervoer bij zijn huis in Zwitserland totdat de auto in 2008 van Nederlandse kentekenplaten werd voorzien. In 2013 heeft de Ferrari het Ferrari Classiche Certificaat ontvangen. Volgens de verkoper verkeert de auto in een zeer goede staat en is de historie volledig gedocumenteerd. De teller staat pas op 46.730km. De prijs van deze chique gentlemens driver is € 65.000. Zie HIER voor de advertentie van Kroymans Classic.

Deel hieronder je mening over deze Ferrari!

Tags from the story
0 replies on “Ferrari 412i”