Matra Djet V

De Matra Djet is door de Fransman René Bonnet ontwikkeld op basis van Renault-techniek. Het Franse Matra zou het project later overnemen en doorontwikkelen. Het model is van 1962 tot 1967 onder diverse namen op de markt verschenen: Matra Bonnet Djet, Matra Sports Djet en Matra Sports Jet. Bonnet had de naam Djet bedacht omdat hij verwachte dat de Fransen het woord Jet (straaljager) niet goed konden uitspreken.

De technische basis was een buizenchassis met een vezelversterkte kunststof carrosserie. In het midden werd een motor afkomstig uit de Renault 8 geplaatst. Het resultaat was dat de auto slechts 600kg woog! Met zijn schijfremmen rondom en onafhankelijke wielophanging was de Djet zijn tijd vooruit.

Er werden diverse types Djet gebouwd met een vermogen variërend van 65pk tot 100pk.  Slechts 197 zouden er gebouwd worden onder René Bonnet, waarschijnlijk te wijten aan het onpraktische ontwerp en de matige betrouwbaarheid van de Renault techniek. In 1964 nam Matra het project over en ging meteen aan de slag om het ontwerp te verbeteren. Daardoor groeide de auto qua afmetingen en steeg het gewicht naar een nog steeds zeer acceptabele 660kg. De Matra Bonnet Djet V was geboren. Onder de kap lag een 1.108cc Renault Major motor met 70pk waardoor een topsnelheid mogelijk was van 170 km/u. Het aantal van de Matra Djets bleef steken op 1.495 exemplaren toen in 1967 de productie werd gestaakt.

Zie hieronder voor rijdende beelden van een Djet IV:

Deze Matra Djet V wordt te koop aangeboden in Frankrijk en is gezien de productieaantallen een zeldzame verschijning op de aanbodsites. De 1.255cc motor met 120pk is afkomstig uit een Renault R5 Alpine en heeft slechts 2000km (waarschijnlijk na revisie) gelopen. De verkoper geeft aan dat er een Alpine Turbo cilinderkop is gebruikt en twee Weber carburateurs zijn gemonteerd. Er zit een (R12) versnellingsbak in met vijf verzetten en een nieuwe koppeling. De elektrische circuits zijn nagekeken en er is een nieuwe brandstofpomp aangebracht. Volgens de verkoper is het interieur origineel en in zeer goede staat. Alle uitrusting voor het rijden van rally’s is aanwezig en beschikt over een FIVA paspoort. Dit leuke speeltje kost € 36.000. Zie HIER voor de advertentie op CarAndClassic.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story