De zeer succesvolle Ford Cortina Mk1 met meer dan 1 miljoen geproduceerde exemplaren werd in 1966 opgevolgd door de Ford Cortina Mk2. Deze stond nog wel op hetzelfde chassis maar dat was dan ook één van de weinige overeenkomsten. Onder de kap lagen nieuwe Crosflow motoren variërend van 1.300cc tot 1.600cc, deze leverden meer vermogen en waren ook nog zuiniger. De Mk2 werd geleverd tot begin 1970 toen de teller van de productie rond de 1 miljoen stuks stond.
De Lotus Cortina had alle verwachtingen overtroffen op de circuits, echter de positieve punten van de auto werden gelinkt aan Lotus en de slechte punten aan Ford. Omdat Lotus midden in een verhuizing zat en Ford zijn twijfels had bij de betrouwbaarheid van Lotus besloot men zelf een competitiemodel te ontwikkelen. Deze werd gewoon naast de normale Cortina’s gebouwd met een aangepast onderstel en sterkere motor met 111pk. Uiterlijk was het model te herkennen aan de zwarte grille, speciale lichtmetalen wielen en Lotus badges aan de zijkant en naast de nummerplaat.
Lotus Cortina Mk2
Deze Lotus Cortina Mk2 serie 1 uit 1968 wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. De auto liep in juni 1968 van de band en werd nieuw in Oostenrijk geleverd, daarmee is het een zeldzaam export model met het stuur aan de linkerzijde. Hiervan zijn er slechts 622 exemplaren gebouwd waarvan zo’n 80% in Ermine White. Dit exemplaar is afgeleverd in Dragon Red, een kleur die destijds maar 124 keer is besteld. Over de exacte staat van de Ford doet de verkoper geen verhaal. Men vraagt € 75.000 voor de coole Ford.
Deel hieronder je mening over deze Ford!