BMW 3.0 CSL

De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, één van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.

Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg. Nog specialer is de versie met een aerodynamisch pakket waaronder een enorme achterspoiler waardoor de prestaties op het circuit nog verder werden verbeterd. Die spoiler werd niet gemonteerd door de fabriek maar werd in de kofferbak meegeleverd zodat deze na aankoop zelf kon worden aangebracht omdat het illegaal was voor weggebruik. Deze extreme versie heeft sindsdien de bijnaam “Batmobile”.

BMW 3.0 CSL

Deze matching-numbers BMW 3.0 CSL wordt in Duitsland te koop aangeboden via Classic-Trader, het betreft een volledig gerestaureerd exemplaar uit 1973 met slechts 40km op de teller na de restauratie. Alles is daarbij door de handen van het Duitse bedrijf gegaan die verantwoordelijk was voor de restauratie.

 

Wat ons betreft één van de coolste oldtimers ooit, je zal wel € 289.000 op tafel moeten leggen voordat je je eigenaar mag noemen van dit icoon.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story