Lancia Flaminia GT Touring

De Lancia Flaminia was een luxe auto in het programma van Lancia van 1957 tot 1970 op basis waarvan de bekende carrosseriebouwers fraaie creaties maakten. Zo kwam deze Lancia Flaminia GT Touring tot stand bij het bekende Italiaanse Carrozzeria Touring in Milaan in zeer beperkte aantallen. De kleine oplage kwam met name voort uit het feit dat Lancia zich met de hoge bouwkwaliteit en flinke motorvolume uit de markt had geprijsd. Zo waren een Mercedes 300 SL of een Jaguar E-Type gelijkwaardig of zelfs lager geprijsd. De carrosserie van de Lancia was opgebouwd uit het super lichte “SuperLeggera” aluminium. Onder de kap lag een 2.5 liter V6 met drie dubbele Weber carburateurs.

Deze Lancia Flaminia GT Touring uit 1963 wordt te koop aangeboden in Nederland en heeft een kilometerstand van slechts 90.500. Nieuw is de auto geleverd in Frankrijk waar deze tot 2008 verbleef, de laatste zes jaar zou de auto in gebruik zijn geweest bij een Nederlandse familie midden in de Toscane. Om cosmetische redenen is de auto voorzien van een nieuwe laklaag. Zelfs de originele Blaupunkt radio is nog aanwezig. De carrosserie in het fraaie Grigio Grafite metallic zou strak zijn en vrij van corrosie, evenals het chassis en bodemdelen. In 2010 zou de motor geheel gereviseerd zijn. Het interieur is volledig origineel en vertoond een prachtige doorleefdheid in het leer. Met de verkoop gaat een flink dossier met onderhoudsfacturen gepaard die teruggaan tot in de jaren zeventig. Zie HIER voor de advertentie van Witmer & Odijk op Autotrader.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story

2 Comments

  • The Flaminia GT is by far the best looking Flaminia and Touring is beyond compare to other italian coachbuilders specialized in “lightweight” bodies.

    Touring also built the larger GTL in 2+2 configuration, it looks almost identical to the “GT” but is less attractive due to its larger proportions. The “GT” is close to perfection.

    And then there’s what the you don’t see… the beautiful engineering of Lancia which is present in every nut and bolt. The 3C Weber carbs on later 2.5 and 2.8 engines is nice, but the 2.5 engine with a single Solex is much smoother, less noisy, stays tuned and gives you peace of mind (by today’s standards, even a 150 BHP Zagato Supersport is a slow car so where’s the point?)

    The cabin is surprisingly roomy, the steering wheel is adjustable, the seats are not only beautiful but offer good support, the gearshifter is smooth as silk, the brakes are excellent if the system has not been messed with and the torquey engine pulls strongly. The steering wheel (it’s NOT made by Nardi) is a piece of art and the clocks on the dash are like jewels!

    Lancia remained for decades in closed circles for “those who know”… since a few years and especailly with the B24 getting world wide attention, Lancia is being pulled out of the shadow and it shows in the rising value of these gems. Lancia’s are Italy’s highest engineered cars and there’s no doubt about their technical superiority. This translates in better roadholding, better brakes, better handling, better feel of the car and a better build quality.

    Ferrari’s and Maserati’s are nice and extravagant motorcars with flashing wire wheels, loud exhausts and big power, but Lancia’s are by far the best allrounders and this is a lot more difficult to achieve.

    Love the B24, discover and admire the B20, go back in time and take a look at the great Lambda or the exquisitely engineerd Aprilia (The GTI of its time), look at the beauty of the Flaminia… if you do all this, you’ll end up in front of a little Appia and wonder how on earth it is possible to have such small panel gaps in the 50’s on a unitary body with vault-like opening doors without central pillars!

    Now you know… Henry Ford said “When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat”… God knows what he would have said it it was a Lancia!

Comments are closed.