Lancia Abarth SE 037

Op basis van de Lancia Beta Monte Carlo startte Lancia in 1981 een project in samenwerking met Abarth voor de ontwikkeling van een Groep B Rally auto. Het project kreeg projectnummer 037, wat later in de typeaanduiding terug zou komen. Abarth tekende voor het ontwerp van het technisch voor die tijd zeer vooruitstrevende model. Zo bestond het middengedeelte van de auto uit een stalen frame terwijl de rest van de carrosserie bestond uit kevlar. De centrale plaatsing van de motor moest zorgen voor de ultieme balans en handling. Opvallend was dat men vasthield aan achterwielaandrijving in tegenstelling tot de Groep B aartsrivaal Audi Quattro, de Italianen twijfelden namelijk aan de betrouwbaarheid van de hen beschikbare techniek. Een viercilinder met compressor zorgde voor de aandrijving, er werd voor een compressor gekozen voor een snellere respons op het gaspedaal. De eerste versies waren uitgerust met één grote Weber Carburateur, later kwam er injectie beschikbaar. De eerste versies leverden zo’n 285pk, de latere evolutieversies haalden wel 350pk.

Video:

Om de in de Groep B Rally te mogen rijden waren er 200 productiemodellen voor straatgebruik noodzakelijk, de zogenaamde homologatiemodellen. Lancia besloot om het ook echt bij deze 200 stuks te houden. In 1982 debuteerde de Rally 037 voor het eerst in een WK Rally en boekte de nodige successen tot en met 1985 totdat Lancia de Delta S4 met vierwielaandrijving klaar had staan al opvolger.

Lancia Abarth SE 037

Deze Lancia Abarth SE 037 is een unicum aangezien deze chassisnummer 001 draagt en wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. In april 1980 startte Abarth ingenieur Sergio Limone met het bouwen van het eerste prototype, in september dat jaar kon het testen beginnen. Er ontstonden al snel problemen met de compressor. In januari 1981 werd de Lancia naar de windtunnel van Pininfarina gereden voor tests in de windtunnel wat leidde tot de nodige aerodynamische aanpassingen. Toen de testwerkzaamheden waren afgerond kwam nummer 001 in handen van Sergio Limone zelf.

Sindsdien heeft de auto nooit gebrek aan aandacht gehad en sierde de Lancia meerdere boeken en tijdschriften. In 2013 en 2014 is de auto uitvoerig gerestaureerd waarbij het interieur onaangeroerd is gebleven. Het rallymonster is geschikt voor straatgebruik maar beschikt ook over FIVA papieren zodat deelname aan historische evenementen eveneens tot de mogelijkheden behoort. De Groep B legende zou tussen de € 320.000 en € 400.000 moeten opbrengen.

Deel hieronder je mening over deze Lancia!

Tags from the story