Iso Bizzarrini A3C Corsa

Giotto Bizzarrini werkte voor Renzo Rivolta, een Italiaanse fabrikant van koelkasten, motorfietsen en auto’s in Milaan. Rivolta had net de rechten verkocht van de Isetta, een mini-car uit de jaren ’50, aan BMW en besloot potente suoercars te gaan bouwen met Amerikaanse motoren van Chevrolet. Het eerste wapenfeit met Bizzarrini aan het roer was de Iso Rivolta, een vierdeurs sedan. Op basis van de latere A3/L ontwikkelde Bizzarrini een competitieversie, de A3C, met een hevig gemodificeerde aluminium body waardoor de motor meer naar het midden geplaatst kon worden. Het ontwerp was van de hand van de Italiaan Piero Drogo die ook de productie op zich zou nemen. Omdat Bizzarrini de auto hard aan het promoten was ontstond er wrijving met Renzo Rivolta, nadat er 22 exemplaren waren gebouwd besloot hij in 1965 voor zichzelf te beginnen. Met zijn nieuwe bedrijf, Prototipi Bizzarrini SpA in Livorno bouwde hij een straatversie van de raceauto, de Bizzarrini 5300 GT was geboren! Ongeveer 133 exemplaren zouden er verkocht zijn tot 1968.

Iso Bizzarrini A3C Corsa

Deze Iso Bizzarrini A3C Corsa uit 1965 betreft een vroeg productiemodel en wordt te koop aangeboden in Engeland. De auto is geïnspecteerd door de Bizzarrini-kenner Jack Koobs de Hartog die een aantal boeken over deze bijzondere Italiaan heeft geschreven. De auto was oorspronkelijk gebouwd als Bizzarrini maar omdat de bouwer ruzie kregen werd deze afgeleverd als Iso. Nadat deze de fabriek uitrolde werd de Iso verscheept naar Californië waar de auto tot 2002 zou blijven. De huidige eigenaar bracht de Iso terug naar Europa en besloot de auto volledig opnieuw op te bouwen naar “Corsa”-specificaties, en niet zonder succes aangezien de Iso een aantal mooie overwinningen op zijn naam mocht schrijven. Mede dankzij de dunne aluminium body weegt de auto slechts 1.089kg, in combinatie met de 448pk zorgt dat voor aansprekende prestaties. Een echte eye-catcher is natuurlijk de kale aluminium body, een goede keuze als je het ons vraagt! De motor levert iets minder dan de oorspronkelijke 470pk ten gunste van meer koppel en een meer lineaire vermogensontwikkeling. Uiteraard beschikt de auto over FIA papieren waardoor het een directe en spectaculaire entree is voor historische evenementen. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Iso Bizzarrini!

Tags from the story
,