Ford Cortina Mk1 1500 GT

Begin jaren ’60 besloot Ford het imago van hun modellen op te poetsen door te investeren in autosport nadat de Ford Edsel hopeloos mislukt was. Men besloot Colin Chapman van Lotus te benaderen voor deze klus. Door de bekende Lotus filosofie, wat neerkomt op het wagengewicht zo laag mogelijk houden, werd er gekozen voor de Ford Cortina. De body van dit model was door Ford al redelijk lichtvoetig ontworpen. Chapman plaatste een 1557cc 106pk Lotus motor en een close-ratio versnellingsbak. Daarnaast werd de achterwielophanging en -vering drastisch gewijzigd. De deuren en kofferklep werden door aluminium vervangen en de Ford Cortina Lotus was geboren! Ford gaf vervolgens opdracht aan Chapman om 1.000 stuks te produceren, dit productieaantal was benodigd om het model te homologeren voor races. Alle auto’s werden afgeleverd in wit met de kenmerkende groene streep op de zijkant.

Het model bleek vanaf de introductie erg populair, het was DE auto om te hebben voor enthousiaste stuurmannen die een praktische carrosserie tevens konden waarderen. Geheel vlekkeloos verliep het begin overigens niet omdat Ford-dealers niet bekend genoeg waren met het door Lotus aangepaste model waardoor er regelmatig verkeerde onderdelen werden gemonteerd. Ook waren er technische problemen met motoren die te weinig vermogen leverden en waren er problemen met de versnellingsbak. Gedurende de productie zijn er in ieder geval vier modificaties doorgevoerd om deze problemen op te lossen. Ondanks deze aanloopproblemen bleek het model erg succesvol in de autosport, ook vandaag de dag nog in historische races.

De Mark 2 volgde in 1967 en Ford besloot deze zelf te bouwen. Uiterlijk waren de verschillen groter dan de onderhuidse wijzigingen ten opzichte van de Mark 1. Tevens werd de auto in meerdere kleuren verkrijgbaar.

Ford Cortina Mk1 1500 GT

Deze Ford Cortina Mk1 1500 GT uit 1965 wordt te koop aangeboden door het Britse veilinghuis Historic at Brooklands. De rechts gestuurde GT is enkele jaren geleden gerestaureerd waarbij de originele kleurstelling is behouden en verkeert nog altijd in een perfecte staat.

42061_1009_1965_ford_cortina_mk_i_1500_gt_1

De auto zou over een aantal verbeteringen beschikken ten opzichte van het origineel waaronder een elektronische brandstofpomp, elektrische ventilator voor de koeling en rembekrachtiging. Allemaal zaken die de bruikbaarheid vergroten. De verwachte opbrengst ligt omgerekend ongeveer tussen de € 25.300 en € 33.200.

Deel hieronder je mening over deze Ford!

Tags from the story