Citroën Traction Avant Yacco

De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934 door Citroën werd geproduceerd naar een ontwerp van André Lefèbvre en Flaminio Bertoni. Het was de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving, oftewel Traction Avant, en een zelfdragende carrosserie. Vele van de innovaties die geïntroduceerd zijn in de Traction Avant zijn nu nog steeds aanwezig in de huidige auto’s.

De auto was beschikbaar in motorvarianten van 7 CV (32 en 36 pk), 11 CV (46, 56 en 60 pk) en 15 CV (77 pk) en de carrosserievarianten 7C, 11BL (Légère) (in sedan, cabrio en faux-cabrio), 11BN (Normale) (in sedan, cabrio en faux-cabrio) en 11BF (Familiale), 11BC (Commerciale), 15/6F, 15/6C (6 cilinder luxe versie). Enkele prototypen met een 22 CV (100 pk) V8-motor werden op de Parijse Autosalon in oktober 1934 tentoongesteld. Citroën heeft een tiental van deze bijzondere auto’s vervaardigd. De 22 is evenwel nooit in productie genomen en op last van Michelin, dat in 1935 het failliet verklaarde Citroën had overgenomen, zijn de prototypen weer omgebouwd tot het model 11. Het verhaal wil dat enkele exemplaren van de 22 toch aan klanten zijn geleverd. Waar deze auto’s zijn gebleven en wat ermee is gebeurd, is één van de grote mysteries rondom de Traction Avant. Van het eerste type Traction Avant, de 7A, is voor zover bekend (eind 2005), het oudste nog bestaande exemplaar (met productienr. AZ-00-18) tentoongesteld in het Citroënmuseum te Parijs; de waarschijnlijk oudste nog rijdende heeft nr AZ-00-23 en is in Nederlands bezit.

Citroën Traction Avant Yacco

Deze wel heel bijzondere Citroën Traction Avant Yacco wordt in Engeland te koop aangeboden door Lap63.co.uk. De auto is in bezit geweest bij een liefhebber van het Franse merk tussen 1980 en 2007, het was deze eigenaar die besloot deze bijzondere creatie te bouwen geïnspireerd op de samenwerking tussen Yacco, een oliemaatschappij, en Citroën. Wanneer je de foto’s bekijkt stuit je op vele opvallende details zoals de op maat gemaakte benzinetank, de stoelen uit een Alouette II helicopter en de geperforeerde onderdelen in en rond de motorruimte. Volgens de verkoper rijdt de auto goed en is deze klaar om ingezet te worden op modderige circuits. De prijs is omgerekend ongeveer € 31.250.

Deel hieronder je mening over deze Citroën!

Tags from the story